Smerter i svangen kan være en ulidelig gene at leve med i hverdagen. Heldigvis er der hjælp til dig, der har ondt i fødderne, og hvor smerterne er lokaliseret til svangsenen og undersiden af foden. I denne artikel kan du læse mere om, hvad årsagen til denne smerte kan være, og hvordan du kan komme smerter under foden til livs.  

ondt i svangen

Typiske årsager til ondt i svangen 

Der findes sjældent én årsag til, at du oplever smerter under foden. Her vil der typisk være flere forskellige årsager alt efter eksempelvis mængden af fysisk aktivitet i hverdagen. Der findes dog nogle mere hyppige årsager, som typisk kan forårsage svangproblemer.  

Ondt i svangen er særligt udbredt blandt løbere og andre idrætsudøvere. Ofte er det svangsenen, der er udfordret, hvis du oplever at have ondt i foden efter løb eller anden hård fysisk aktivitet. Dette kan være forårsaget af forskellige faktorer, der over en længere periode kan irritere senen og dermed medføre en overbelastning.  

Her vil der typisk være tale om enten hælspore eller svangsenebetændelse, der er to lidelser, der primært mærkes under foden eller i hælen.

Den gemte smerte: Hælspore

Den mest hyppige årsag til problemet er hælspore eller hælsporesmerter. Hælspore omhandler primært området, hvor senen er hæftet fast til hælbenet, og denne lidelse er ganske almindelig at opleve mindst én gang i livet. Hælspore er typisk forårsaget af eksterne faktorer, hvor foden bliver stresset på baggrund af disse. Det kan eksempelvis være:  

  • Overvægt, der fører til en øget belastning på svangen

  • Forkert fodtøj under træning

  • Hårdt underlag.

ondt i svangen

Når foden bliver stresset, vil det føre til et øget pres på svangsenen, som vil blive beskadiget. Derudover kan interne faktorer som en proneret fod eller forkert hællanding føre til en overbelastning. Ældre mennesker og personer med stive haser er i en risikogruppe, hvor der er øget risiko for at udvikle hælspore. Stive haser øger strækket på hælbenet, og dette vil resultere i en øget belastning af fodens seneplade ved bevægelse.

Den typiske svangsenebetændelse

Derudover kan en anden typisk årsag være svangsenebetændelse. Denne tilstand vil føre til ømhed under svangen og i hælen. Svangsenebetændelse, også kendt som Plantar Fasciitis, er inflammation i svangen, der opstår, når foden bliver udsat for en overbelastning. Denne betændelsestilstand vil ofte blive forvekslet med hælspore, men disse to er dog ikke helt det samme.  

I forbindelse med udvikling af svangsenebetændelse handler det også om både eksterne og interne faktorer som ved hælspore. Her er det særligt forkerte sko eller en øget træningsmængde på kort tid, der kan resultere i inflammation under foden. Typisk udvikles dette ikke over én eller flere dage, men over en længere tidsperiode, hvis overbelastningen fortsætter.

ondt i svang

Hvordan kender jeg forskel?

Selvom hælspore og svangsenebetændelse nemt kan blive forvekslet med hinanden, er der nogle væsentlige forskelle. Mange danskere oplever at have hælspore, men uden smerter af betydning. Derimod vil svangsenebetændelse ofte resultere i stærke smerter i svangen ved både gang og løb, netop på baggrund af senens essentielle betydning under bevægelse, hvor den absorberer diverse stød. 

I begge tilfælde handler det dog om en længerevarende overbelastning på baggrund af enten eksterne eller interne faktorer. Derfor er det væsentligt at få undersøgt dine fødder grundigt, hvis du oplever fodsmerter i forbindelse med din træning eller under almindelig bevægelse.  

Symptomer forbundet med dine smerter i svangen 

Hælspore og svangsenebetændelse er de to mest hyppige årsager til ondt i svangen, og derfor vil du generelt også opleve de samme symptomer. For begge to gælder det, at nogle af de typiske symptomer er:  

  • Smerter under eller på indersiden af foden og hælen

  • Stivhed og smerter i foden, særligt i morgentimerne

  • Tiltagende smerter efter løb eller anden belastende aktivitet.

Hælspore kan derimod opleves som smertefuldt, når fodens muskulatur endnu ikke er varmet op, men hvor smerten aftager i forbindelse med fysisk aktivitet. Her vil smerten dukke op igen, når foden er nedkølet efter eksempel en løbetur, og denne gang ofte i en forværret form.

Behandling af hælspore og svangsenebetændelse

Selvom disse to lidelser kan føre til store smerter i svangen, er der heldigvis gode muligheder for at komme begge til livs. Der er forskellige former for behandling alt efter lægens vurdering af årsagen til dine smerter.  

Først og fremmest skal du behandle de nuværende smerter og en eventuel inflammation i foden. Det er her særdeles vigtigt, at du holder foden i ro både under og umiddelbart efter behandling og restituering. Du bør ligeledes gå efter fodtøj, der er behageligt for foden, og som sikrer dig en optimal og forbedret affjedring omkring svang og hæl.  

Samtidig skal du undersøge, om du har brug for støtte i form af et indlæg til affjedring eller til at udbedre proneringsproblemer. Et indlæg til dine sko kan hjælpe med at give dig den rette støtte, så du træder mere præcist med foden under bevægelse. Det samme gør sig gældende for dit fodtøj, hvor du altid bør finde sportssko, der passer til din pronation og hælbelastning under din træning. Rummelige sko er også med til at mindske risikoen for blandt andet knyster og overbelastningsskader på siden af foden.  

Du har også mulighed for at erhverve dig en svangstøtte, der afhjælper hælsmerter og svangsmerter effektivt. Du finder både svangpuder, svangindlæg, justerbare opbindinger og andre muligheder, der har særligt fokus på at forbedre svangstøtten og dermed aflaste foden markant.  

Mange vælger også at benytte sig af enten zoneterapi eller massage, der kan afhjælpe smerter og løsne op for den stressede svangsene. Her vil afspænding være en effektiv måde at fremskynde behandlingsprocessen, i og med at senen får ro og en øget bevægelighed. Andre benytter sig af laserterapi og i yderst sjældne tilfælde kan det være nødvendigt at få foretaget en operation.

Kom tilbage på sporet med træning og øvelser

Når du oplever smerter i svangen, er den helt afgørende faktor aktiv hvile, hvor du skal forsøge at aflaste svang og hæl så meget som overhovedet muligt. Dog kan en alternativ behandling være styrketræning med kyndig vejledning fra en fysioterapeut, som er en ideel måde at forebygge andre tilfælde på. Her vil træningen primært dreje sig om svang- og hælsene, og du skal typisk træne i minimum tre måneder for at opnå en effekt.  

Når det kommer til træning og svangsenebetændelse, skal du være særdeles nænsom under genoptræningen. Bevæger du dig for hurtigt fremad, vil du typisk blive slået tilbage i processen grundet endnu en overbelastning. Derfor skal du altid sørge for at lytte til kroppens signaler og eventuelle smerter under træningen.  

ondt i svangen

Under genoptræning kan det være en fordel at anvende simple redskaber som blandt andet tape eller de førnævnte indlæg. På den måde kan du tilføre en øget styrke og støtte under træningen, så du undgår en stor belastning.

Forebyggelse af hælspore og svangsenebetændelse

Når det kommer til forebyggelsesprocessen for at undgå skader som disse, er der en række tiltag, der er gavnlige for dig at tænke ind i hverdagen. For både hælspore og svangsenebetændelse gælder det, at du altid skal sørge for at gøre brug af sko med en god stødabsorbering og udformning, der støtter svangen tilstrækkeligt. Derudover skal der være en solid støtte omkring hælen og en hyppig udskiftning af skoen, så du får den fulde effekt.  

Inden fysisk aktivitet er det afgørende med en grundig opvarmning. Arbejder du på at øge dit tempo eller løbedistance, skal du sørge for at øge gradvist og undgå store ændringer inden for en kort tidsperiode. Afslut altid din træning med udstrækning af haser og lægge, der er med til at afstresse de brugte muskler.

Få undersøgt dine fødder grundigt

For den bedst mulige forståelse for, hvad din fod har brug for under fysisk aktivitet, bør du altid få undersøgt pronation og løbestil. Dette kan du enten gøre derhjemme selv eller få en professionel til at hjælpe dig med både en løbetest og valg af de rette indlæg eller løbesko.  

Pronation er kroppens medfødte egenskab til at håndtere stød og stødabsorbering ved fysisk aktivitet. Helt naturligt vil foden falde en smule indad ved bevægelse for at mindske de stød, der kommer fra underlaget. Imidlertid oplever mange, at deres fødder ruller for meget indad – kendt som overpronation – eller ruller udad, også kendt som underpronation eller supination.  

Over- og underpronation resulterer i en ulige fordeling af kroppens stød, og derfor er det afgørende med fodtøj, der passer til netop din pronation. Typisk vil du se overpronation hos personer med flade fødder, f.eks. platfod, hvorimod underpronation kommer til udtryk hos personer med en høj svang også kaldet hulfod.  

Netop fodens pronation og din individuelle løbestil er vigtig for at skåne dine fødder bedst muligt og på den måde forebygge smerter i svangen på dine fremtidige løbe- eller gåture.

Træn med måde, og undgå ondt i svangen

Der er altså flere forskellige årsager til, at du kan opleve problemer med smerter under foden, hvoraf lidelserne primært kommer på baggrund af overbelastning og dermed en stresset svangsene. Derfor er det altafgørende, at du sørger for at have det bedste udstyr til dine fødder, og dette gælder særligt i forbindelse med træning. 

Har du brug for kyndig vejledning, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi sidder klar til at hjælpe dig med spørgsmål og gode råd. Du kan både ringe til os på 91 25 21 61 eller sende os en mail til kundeservice@hafaro.dk. Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvis du ønsker at modtage de bedste råd og tips til din træning, så du kan forblive skadesfri og gøre det, du elsker.