• Altid gode råd og vejledning
  • Dansk kundeservice 
  • Levering: 1-2 hverdage

Lændepude

Bliver du hurtigt træt og øm i lænden, når du sidder ned og har du måske en tendens til at falde sammen i overkroppen, så kan en lændepude være en god og behagelig løsning. Jo mere du holder kroppen i bevægelse, des bedre kan du undgår rygsmerter og ondt i lænden. Med en lændepude kan du supplere rygøvelser og daglig motion, så det tilsammen giver dig det bedste udgangspunkt for en flot og sund kropsholdning og en lænd fri for smerter. Vi har et stort sortiment indenfor specialpuder.

6 varer

pr. side
Faldende orden
pr. side

Hvad er en lændepude?

En lændepude er en pude, der er designet til at støtte den nederste del af ryggen og forhindre smerter i lænden. En lændepude er typisk lavet af memoryskum.

Hvorfor bruge en lændepude?

Mange mennesker oplever smerter i lænden, fordi de falder sammen i ryggen, når de sidder på en stol. En lændepude kan give den fornødne støtte og afhjælpe lændesmerter, fordi puden hjælper dig med at opretholde en rankere kropsholdning.

Hvordan vælger jeg den rette lændepude?

Der er mange forskellige typer af lændepuder på markedet, så det er vigtigt at vælge den, der passer bedst til netop din lænd. Nogle lændepuder er formstøbte, nogle er tykke, mens andre er tynde. Derfor er det en god idé at kigge på, hvor du skal bruge puden. Er det fx i en lænestol, en sofa, på en kontorstol eller på en almindelig stol? Når det er kortlagt, kan du bedre overveje størrelsen og formen på puden, samt hvilket materiale, der kan fungere bedst.

Vi har både lændepuder der er formstøbt af memoryskum, som tilpasser sig den enkeltes krop og luftfyldte lændepuder med massageknopper, der hele tiden holder kroppen let i bevægelse og dermed styrker din musklerne i din ryg, mens du sidder ned. Har du brug for en lændepude i din bil, klarer vi naturligvis også det med en ergonomisk lændestøtte, som hurtigt får en lang køretur til at føles kort.

Derfor kan du ikke bruge en lændepude test til noget

Alle mennesker er forskelligt bygget. Nogle er høje, nogle er lave, nogle har smalle hofter, mens andre er brede over lænden. Det betyder, at der ikke findes én type lændepude, som er bedst til alle. Du bør derfor være påpasselig med at bruge forskellige tests fra internettet eller magasiner som rettesnor til at finde den bedste lændepude.

En lændepude er ikke nogen mirakelkur, som fjerner smerter fra den ene dag til den anden. Vil du undgå smerter i lænden, er bevægelse den eneste kur der virkelig dur. Men en lændepude er et rigtig godt supplement, som giver behagelig støtte til en træt og øm lænd, lindrer rygsmerter og hjælper dig til en mere oprejst siddestilling, så du undgår at falde sammen i ryggen. Vores lændepuder er enten:

  • Formstøbte - så de støtter din lænd i en mere oprejst siddestilling
  • Luftfyldte - så de holder din krop i let bevægelse, der styrker rygmuskulaturen
  • Med massageknopper - der sætter gang i blodomløbet, giver varme og sender ilt og næringsstoffer rundt i blodet
  • Af fleksibel gel med høj trykaflastning og affjedring.

Hvilken type lændepude skal jeg vælge?

Vælg en lændepude der ikke er for stor til din krop, for så ender du bare med at synke ned i den uden at få nogen nævneværdig effekt. En lændepude har til formål at give støtte og derfor skal der ofte ikke så meget til, før du mærker en forskel.

Er du typen, der hurtigt kommer til at sidde og hænge med overkroppen, kan en formstøbt lændepude hjælpe dig til en siddeposition, der giver optimal komfort, holder dig mere oprejst og forbedrer din holdning. Vil du gerne styrke lænden, samtidig med at du støtter den, er det de luftfyldte lændepuder der er sagen, da de understøtter en dynamisk siddeposition, hvor musklerne hele tiden holdes i bevægelse.

Er du i tvivl, hvilken lændepude du skal vælge, er du altid velkommen til at kontakte os på kundeservice@hafaro.dk for yderligere vejledning.

Sid på hug og undgå rygsmerter

Alt for mange af os sidder alt for meget ned og måden vi gør det på, er ikke særlig hensigtsmæssig for kroppen, fordi det tit foregår på en kontorstol, i en sofa eller i et bilsæde. Derfor har vi svært ved at sidde på hug. Og det er da heller ikke den siddestilling, man hører mest om nu om dage. Måske skyldes det, at god gammeldags sidden på hug idag kaldes for "squat" og derfor er gået lidt i glemmebogen, medmindre man har sin daglige gang i et motionscenter.

Men at sidde på hug er faktisk en helt naturlig hvilestilling for kroppen, som øger både bevægelsesfrihed og fleksibilitet og for rigtig mange også har den fantastiske sidegevinst, at den mindsker lændesmerter og ondt i ryggen. Så prøv engang at teste dig selv, kan du komme ned på hug uden at miste balancen og hvor længe kan du sidde der? Husk at få hælene helt ned i gulvet uden at tippe bagover og slap så godt af i ryggen! 

Sætter du dig på hug mindst én gang om dagen i et par minutter, vil du efter bare 14 dage til en måned opleve en helt anderledes bevægelsesfrihed i ryggen.