Der findes rigtig mange forskellige støttepuder på markedet, som gør, at det kan være svært at vælge den rigtige. I denne artikel giver vi dig svar på, hvilken støttepude der egner sig bedst til netop dit behov og hvorfor du skal vælge den ene frem for den anden.

pude til ryg

5 populære støttepuder

De mest almindelige støttepuder er dem man bruger i ryggen eller til at sidde på. Hvis du gerne vil vide mere om forskellene på de enkelte støttepuder så læs med og bliv klogere på, hvordan de adskiller sig fra hinanden: 

  • Rygpude

  • Skråpude

  • Halebenspude

  • Bækkenbundspude

  • Siddepude af gel

Rygpude – undgå at falde sammen i ryggen

Når du skal vælge den rigtig rygpude, så gå efter én af memoryskum med fast formstøbning, som sikrer optimal støtte til den nedre del af ryggen samt i lænden. Med formbar memoryskum får du en støttepude der føles behagelig, har en høj tilpasningsevne og omfavner din krop.

Sidder du meget ned og har du en tendens til at falde lidt sammen, kan en rygpude give netop den støtte, som hjælper dig med at fastholde en korrekt siddestilling. Derfor er en rygpude ideel til dig, der arbejder på kontor og døjer med infiltrationer og rygsmerter i løbet af dagen. Det kan også være at mobiliteten ikke længere er helt i top og at aktivitetsniveauet er faldet så markant, at du er tvunget til at sidde meget ned f.eks. på en køkkenstol, lænestol eller sofa.

Udfordringen ved at sidde på en stol med ryglæn er, at vi ofte kommer til at ”hænge” lidt i den øverste del af kroppen og det er ikke ligefrem noget der styrker rygmuskulaturen. Med en formstøbt rygpude får du hjælp til at holde faconen og bliver bevidst om en mere oprejst og korrekt siddestilling. En rygpude støtter effektivt op omkring nederste del af ryggen og det afholder dig fra at falde sammen i overkroppen. Samtidig får rygsøjlen et lille løft og støtter lænden til et naturligt svaj. Rygpuder af formstøbt memoryskum findes i forskellige tykkelser og her giver det god mening at vælge tykkelse efter dit lændesvaj. Jo større lændesvaj, jo tykkere pude, så du opnår den helt rette støtte.

Skråpude – lær at sidde oprejst

En skråpude har i årevis været ergoterapeutens bedste anbefaling og det er med god grund. For skråpuden med sin kileform kan noget helt særligt, der gør den til én af de mest populære støttepuder på markedet. Med en skråpude er der ingen dikkedarer, den tvinger dig ganske enkelt til at sidde oprejst uden at overkroppen falder sammen og derfor er der også rigtig mange som bruger skråpuden i bilen.

At sidde på en skråpude, eller en kilepude som den også kaldes, kræver lidt tilvænning. Skråpuden er typisk meget fast i sin form og det kan føles lidt hårdt at sidde på den i længere tid ad gangen, hvis ikke man er vant til det. Fordelen ved at benytte en skråpude er, at rygmuskulaturen skal arbejde lidt mere for at holde dig oprejst og det er sundt på den lange bane, men derfor kan man også godt blive lidt træt i ryggen af at sidde på en skråpude, især hvis den er for høj.

En skråpude med en bagkant på 6-7 cm. er et godt sted at starte, hvis der er tale om én af de faste, hårde modeller og man ikke har brugt sådan én som støttepude før. Hos Hafaro kan vi både tilbyde den klassiske skråpude model men også en mere skånsom skråpude model til nybegyndere, som er af formstøbt memoryskum med let fordybning bagerst og mild bækkenstøtte forrest. Denne skråpude har en bagkant på ca. 9 cm., men da den er noget blødere end den klassiske model, vil højden ikke føles belastende.

En skråpude har en vinkel, der mindsker pres på halebenet. Selve hofteleddet får en anderledes vinkel end på en plan flade, og det gør puden velegnet som støttepude efter for eksempel en hofteoperation. Anvendelsesmulighederne er mange, når man vælger en skråpude, for den er også velegnet ved yoga øvelser, i skrædderstilling eller som kile under madrassen ved enten hoved eller fødder.

Halebenspude med hul i midten

halebenspude

Oplever du smerter i halebenet efter et uheldigt fald, en vanskelig fødsel, slidgigt eller andre anatomiske forhold, kan det være nødvendigt at bruge en halebenspude med hul i midten. Sådan en støttepude letter trykket på halebenet og giver dig mulighed for at fordele kroppens tyngde mere hensigtsmæssigt. Det smarte hul i midten af puden, gør det ganske enkelt muligt for dig at undgå tryk, der hvor det gør allermest ondt.

Halebenspuden er nok mest kendt som en siddering af gummi, man selv kan puste op. Heldigvis er det et område man flittigt har udviklet, så det i dag er muligt at købe sig til bedre komfort og højere fleksibilitet med en halebenspude af formstøbt memoryskum, der tilpasser sig personen, som sidder på den.

En halebenspude af memoryskum giver både aflastning, støtte og stabilitet, som er vigtige nøgleord, når man døjer med ømt haleben. Sådan en støttepude opfordrer til, at du sætter dig godt til rette og giver materialet tid til at synke langsomt, så det får lov at tilpasse sig alt efter kropstyngde. En halebenspude med hul i midten virker ikke bare trykaflastende på haleben, baller, lænd og rygsøjle men er også velegnet ved tryksår og hæmorider.

En klassisk halebenspude er rund og udformet som en ring og løser langt de fleste af de problematikker, der opstår i forbindelse med et ømt haleben. Hos Hafaro kan vi dog også tilbyde en mindre oval halebenspude, til dig med smalle hofter og knapt så meget kropstyngde eller den super fleksible halebenspude med åben ende, som kan justeres efter behov og gør det endnu lettere at finde den mest skånsomme siddestilling.

Bækkenbundspude – skåner og styrker bækkenbunden

baekkenbundspude

En støttepude med særligt fokus på bækkenbunden kaldes for en bækkenbundspude og den er aktuel for både mænd og kvinder. Puden er formgivet med en foranliggende forhøjning, der er placeret, så der skabes kontakt til bækkenbunden og musklerne i området. Ofte vil puden også have et strategisk placeret hul enten bagerst eller i midten, så trykket på halebenet lettes, mens mobiliteten i din bækkenbund øges.

Udfordres du af inkontinens, prolaps, manglende sexlyst og begrænset fornemmelse i underliv og kønsdele, kan en bækkenbundspude hjælpe dig på vej. Puden er nemlig formgivet med særligt fokus på at øge kontakten til bækkenbunden og kan bruges som et redskab på vejen til større nydelse, færre smerter og højere livskvalitet. De bækkenbundspuder du finder hos Hafaro er af formstøbt memoryskum, der giver en jævn og skånsom fordeling af kroppens tyngde og mindsker ryg- og lændesmerter.

Vil du gerne have en stærk bækkenbund, er det vigtig, at du også træner den. Med vores klassiske bækkenbundspude gør vi arbejdet lettere for dig, da pudens foranliggende forhøjning giver dig en stærkere fornemmelse og sansning af din bækkenbund. Det er lettere at knibe og træne bækkenbunden, hvis man kan mærke de muskler, der skal bruges og det kan du i højere grad, når du sidder på en bækkenbundspude. Prøv også den patenterede bækkenbundstræner der gør træning af musklerne i bækkenbunden til en leg.

Siddepude af gel – en skånsom støttepude

honningpude

Har du brug for en all round trykaflastende siddepude, giver det god mening at vælge en siddepude af gel, der uden tvivl fungerer som ét af de mest stødabsorberende materialer, du kan finde. Gelen fordeler din kropsvægt på en måde, som reducerer trykket på hele korpus. Med en siddepude af gel bliver det lettere for dig at opretholde en behagelig og afslappende siddestilling, der er skånsom for både lænd og rygsøjle og lindrer eventuelle rygsmerter.

Gel virker affjedrende og er særligt velegnet som aflastning til dig, der sidder rigtig meget ned i løbet af en dag, uanset om det er på en kontorstol, køkkenstol, lænestol, kørestol eller på et bilsæde. Med en siddepude af gel, vil du nemlig opleve, at korpus belastes mindre og at du ikke bliver lige så træt og og øm i rygmuskulaturen som normalt.

Med en siddepude af bikubeformet gel vil du for eksempel opleve, at ethvert sæde bliver rarere at sidde på, fordi puden tilpasser sig din kropsform, mindsker belastningen og øger blodtilførslen til ben og fødder. Gelens unikke udformning med det bikubeformede net gør, at trykket fra kroppen fordeles mere jævnt i stedet for at samles ét sted.

Hos Hafaro har vi også en 4-lags siddepude med flydende gel, som er indkapslet i midten af puden. Støttepudens faste opbygning giver dig en behagelig og afslappende oplevelse, der skåner lænd og rygsøjle og giver effektiv støtte og komfort, så du bedre kan opretholde en rank siddestilling. 4-lags puden er kendt for at afhjælpe ømme muskler og særligt stivhed i lænde- og hofteområdet.

Hvilken pude skal jeg vælge, når jeg sidder på kontor hele dagen?

ondt i ryggen på kontoret

Har du et stillesiddende arbejde, skal du være særlig opmærksom på, at du ikke sidder og hænger og falder sammen i ryg og lænd. Har du en ordentlig kontorstol med optimal støtte samt et hæve/sænkebord, der gør det muligt at tilpasse ergonomien, vil du i langt de fleste tilfælde opleve, at du slet ikke behøver en støttepude.

Mange som arbejder hjemmefra fra tid til anden og måske over længere perioder ad gangen, har dog ikke altid optimale arbejdsvilkår, når det gælder udstyret og så kan en støttepude være den løsning, der gør hele forskellen. Til det formål kan vi anbefale en siddepude af bikubeformet gel og en rygpude med fast formstøbning, så du ikke sidder ubekvemt og får ondt i lænd, ryg og bagdel.

Hvilken pude skal jeg vælge, når jeg kører meget i bil?

Hører du til dem, der dagligt tilbagelægger mange kilometer på de danske landeveje, kender du sikkert alt til følelsen af en træt ryg eller ben der ”sover”. Ønsker du at gøre køreturen mere behagelig, vil vi også her anbefale siddepuden af bikubeformet gel, fordi inddelingen af felterne giver en effektiv trykaflastning af hele korpus og sikrer, at du ikke synker lige så langt ned i bilsædet.

Har du samtidig brug for at sidde mere oprejst med ryggen, kan vi anbefale vores ergonomiske lændestøtte med små massageknopper på midten, som holder blodcirkulationen i gang og dermed mindsker muskelinfiltrationer og stivhed. Lændestøtten vejer nærmest intet og derfor er den ret velegnet til at tage med under armen, når man er på farten.

Kan man få ondt i halebenet af at sidde ned?

Smerter i halebenet opstår sjældent af sig selv, bare fordi du sidder ned. Men har du haft et uheldigt fald, en vanskelig fødsel, slidgigt eller andre anatomiske forhold der har gjort dig øm i halebenet, er det helt normalt, at ømheden forværres, når du sætter dig ned. Denne ømhed kan ofte mindskes med en halebenspude.

Jeg får ondt i lænden, når jeg sidder ned – hvad kan jeg gøre ved det?

Får du ondt i lænden, når du sidder ned, kan det skyldes, at du sidder og falder sammen. Her får du 5 effektive tips til, hvordan du mindsker træthed og smerter i lændeområdet, når du sidder ned:  

  • Brug en stol uden ryglæn

  • Øv dig i at ranke ryggen

  • Sid på en balancepude

  • Træn dine mavemuskler

  • Styrk din core

Har du brug for hjælp eller vejledning omkring valg af støttepuder, kan du kontakte os på telefon: 91 25 21 61 eller mail: kundeservice@hafaro.dk. 

Vidste du, at mange rygsmerter opstår, fordi muskulaturen i bækkenbunden er for svag? Det betyder, at du faktisk kan træne smerterne helt eller delvist væk, f.eks. med en bækkenbundstræner.

Har du lyst til at vide mere? Så læs vores artikel "Sådan træner du din bækkenbund"