Vi får mange henvendelser fra folk, der søger løsninger på forskellige knyst problemer. En del spørger, om de kan træne deres knyster væk.


Kan man træne en knyst væk? Når du først har fået en knyst, kan den ikke trænes væk, så den forsvinder helt igen. Til gengæld kan du gøre meget, så knysten bliver mindre synlig, smerter og ømhed lindres og en skæv storetå rettes mere op. Desuden er der masser af muligheder for at forebygge, at knyst problemet bliver værre.


Knyster er forskellige fra person til person. Derfor kan det i første omgang være en god idé at kontakte en fodlæge, som kan rådgive dig omkring netop dit problem. Når det er sagt, har vi dagligt kontakt med rigtig mange mennesker omkring deres knyst problem, så her får du vores bedste råd.


knyster


Hvad er en knyst?

En knyst er en tilstand, der danner en knoglet bule på indersiden af din fod, forårsaget af et skred i storetåens grundled. Storetåen vil dreje indad mod næste tå, så bulen bliver mere spids og stikker ud. Huden omkring knysten kan være rød og øm. Knyster kan opstå, hvis man gennem længere tid, går i stramme, smalle eller spidse sko og ses i den forbindelse oftest hos kvinder. Knyster kan også være arvelige eller de kan opstå som følge af gigtsygdomme. En knyst kan også sidde ved leddet på en lille tå.

 

5 gode råd til at undgå knyster

  1. Brug ordentlige sko der passer til fodens bredde. Undgå at købe fodtøj bare fordi det er smart. Dine sko må ikke klemme tæerne sammen, og der skal være plads til, at de kan bevæge sig. Højden på skohælen skal helst ikke overstige 2 cm., for jo højere hæl jo større pres vil der være på forfod og tæer, hver gang du træder ned.

  2. Undgå flip flops uden ordentlig støtte i sålen samt lignende skotyper som lægger ekstra pres på storetåen. Hvis ikke skoen støtter ordentligt op omkring din fod, kan det give et skævt trædemønster.

  3. Kend din skostørrelse og køb hellere sko, der er lidt for store, end sko der lige akkurat passer. Få skosælgeren til at måle længden og bredden på din fod, så du sikrer en god pasform, for skonumre varierer, alt efter hvilket skomærke du vælger. Vigtigst af alt skal du sørge for, at skoen tilpasses til foden og IKKE omvendt.

  4. Brug gerne indlæg i dine sko, så din svang understøttes og du undgår at falde indad på foden, så storetåen belastes.

  5. Stræk tæerne flere gange om dagen og er leddene stive så brug en tåstrækker. Tag skoene af hver gang du holder pause både hjemme og på job, så du reducerer trykket på tæerne

Kan en knyst forsvinde af sig selv?

En knyst er en deformitet i og omkring storetåens grundled. Med rummeligt fodtøj fjernes presset på leddet og rødmen, ømhed og smerter reduceres. Men en knyst forsvinder ikke af sig selv, tværtimod vil tilstanden ofte forværres med alderen. En begyndende knyst er muligvis ikke smertefuld i starten, men får den lov at udvikle sig, kan den i sidste ende føre til tåledssmerter og udfordringer med at finde passende fodtøj.

knyst træner

Træningsøvelser mod knyster

Da knyster er ret udbredt, findes der hjælpemidler, som både kan reducere symptomer og udseende. Det kan f.eks. være en knystelastik eller en knystskinne. Derudover er der øvelser, du selv kan lave, f.eks. disse 5:

  1. Placer en tennisbold på gulvet og læg foden på toppen. Rul foden frem og tilbage over bolden. Gentag bevægelsen i 3 til 5 minutter på hver fod, også selvom du kun er ramt af knyster på den ene fod.

  2. Læg en vaskeklud eller et lille håndklæde på gulvet. Sæt dig på en stol og grib håndklæde eller vaskeklud med tæerne, mens du trækker det lidt til dig. Gentag øvelsen i op til 5 minutter.

  3. Lav cirkler der styrker tåleddet og hjælper med at reducere stivhed. Sæt dig på en stol, læn dig forover og grib om din storetå. Brug fingrene til at cirkulere tåen med uret 20 gange. Hold en kort pause og skift så retning. Gentag øvelsen to til tre gange på hver tå.

  4. Har du adgang til et strandområde så gå barfodet i sandet. Det føles som en skøn fodmassage samtidig med, at det styrker musklerne i både tæer og fødder.

  5. Sæt dig på en stol og læg foden fladt på gulvet. Løft din hæl og læg det meste af vægten mod ydersiden af din fod. Hold øvelsen i 5 sekunder, og læg herefter foden fladt på gulvet igen. Gentag øvelsen 10 gange på hver fod.


                  knyst på foden

Lindring af knyster?

Har du knyster, så ved du også præcis, hvornår du kan mærke dem. Her får du 6 tips til lindring og aflastning af ømme knyster:

  1. Brug forskellige former for knystbeskyttere når du har fodtøj på. Det tager noget af trykket fra skoen og reducerer friktion og irritation.

  2. Giv fødderne et varmt fodbad med salt som beroliger og får muskler og led til at slappe af.

  3. Læg is på din fod hvis du oplever hævelser og inflammation, når din knyst bliver øm.

  4. Hæv fødderne med en pude eller et sammenfoldet tæppe når du sidder ned, så du reducerer hævelser og smerter.

  5. Giv fødderne en pause og lad dem hvile flere gange om dagen, især hvis du står meget op.

  6. Massér fødderne med dine hænder og giv ekstra opmærksomhed til storetåen, så vævet holdes blødt og tåen fleksibel. Du kan også massere foden ved at rulle en tennisbold eller en spikey bold under den.

Er knyst arvelige?

Knyster kan godt være arvelige, men i langt de fleste tilfælde udvikles de på baggrund af snævert og tilspidset fodtøj eller fodtøj med manglende støtte, så forfoden vælter indad. Der kan også være tale om en kombination. Knyster udvikles som regel først i voksenalderen, men der er tilfælde af unge piger i 10-15 års alderen, der får begyndende knyster. Her er det igen vigtigt med fladt, rummeligt fodtøj med god støtte.

Skal jeg lade være med at gå med sko?

Hvis du vil undgå at irritere knysten, er det en god idé at gå barfodet rundt derhjemme f.eks. i haven om sommeren. Desuden er det nemmere at kontrollere fodens position, hver gang du træder ned, når du ikke har fodtøj på. Bare fødder styrker din balanceevne, giver en øget kropsbevidsthed og det kan godt virke smertelindrende.

lob med knyst

Kan løbeture give knyster?

Det korte svar er nej. Folk uden knyster vil ikke pludselig udvikle dem, bare fordi de løbetræner, og har du allerede knyster, forværres de ikke nødvendigvis, fordi du løber. Alligevel er det godt at være opmærksom på, at foden presses hårdere i underlaget under løb end under gang. Desuden er det sværere at styre fodens vinkel under løb, så her bliver det endnu vigtigere med fodtøj der støtter op omkring foden og sikrer, at den ikke falder indad.

Kan en operation fjerne knyster?

Har du knyster, som er særligt slemme, kan en operation være en mulighed. Her vil vi anbefale dig at kontakte din egen læge for nærmere information.

Kan knyster give andre fodlidelser?

Der er ikke noget der tyder på, at knyster som sådan fører andre fodlidelser med sig. Dog kan folk med knyster sagtens have hammertæer, da de også kan forårsages af smalt, stramt fodtøj, hvor tæerne er nødt til at krumme sig sammen for at kunne være der. Døjer man med nedsunken forfod gennem længere tid, uden at gøre noget ved det, kan presset på storetås led også øges og det kan medføre begyndende knyster samt indadvendte storetæer.

Fremtiden med knyster

Som nævnt kan man gøre meget for at forebygge knyster og skæve storetæer, og hører du til dem, der allerede har dem, er der masser af muligheder når det gælder aflastning og lindring. Husk at rummeligt kan hjælpe dig et langt stykke hen ad vejen. Knystbeskyttere og tåskillere kan give god aflastning i fodtøjet og en kystelastik, en knystskinne eller en tennisbold kan hjælpe dig godt på vej, når det gælder om at styrke muskler, sener og tåled.

Du er altid velkommen til at kontakte os på tlf. 91 25 21 61 eller via vores kontaktside, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp omkring aflastning og lindring af knyster eller andre fodproblemer.

knyster