• Altid gode råd og vejledning
  • Dansk kundeservice på tlf. 91 25 21 61
  • Levering: 1-2 hverdage

Ondt i halebenet – et problem for mange

Har du smerter i halebenet? Så er du ikke alene! Rigtig mange mennesker er på daglig basis ramt af halebenssmerter. I denne artikel kommer vi ind på årsagerne til halebenssmerter og kigger på nogle af de metoder, der kan bruges til at behandle og lindre ubehaget. Så hvis dit haleben driller og du leder efter svar, er du kommet til det helt rette sted. 

Halebenssmerter

På trods af sin lille størrelse spiller halebenet en vigtig rolle i at bære kroppens vægt. Desværre er det også den vægtbærende funktion, der gør halebenet modtageligt for smerter og skader. Smerter i halebenet er en almindelig lidelse, der rammer både mænd og kvinder. Kvinder er dog mere tilbøjelige til at opleve halebenssmerter, fordi halebenet hos kvinder er lidt mere fremtrædende og udsat.

Det vigtigste symptom på en halebensskade er skarpe smerter i halebenet, når man sidder ned, eller når man for eksempel rejser sig fra en stol eller går op eller ned ad trapper. Smerterne i halebenet kan stråle helt ud i lænden, balderne eller lårene. Hvis du har mistanke om, at du har en halebensskade, skal du være opmærksom på, hvor ofte du føler smerte, og hvor længe den varer. Det er også vigtigt at lægge mærke til, om smerten bliver værre ved bestemte aktiviteter og om der er hævelse eller blå mærker i området. Hvis du oplever nogle af disse symptomer, er det en god idé at kontakte din læge, som kan diagnosticere og hjælpe dig godt på vej.

Hvordan opleves ondt i halebenet?

Rigtig mange mennesker oplever daglige smerter fra deres haleben. Det kan på sigt få store fysiske konsekvenser og påvirke livskvaliteten. Mange mennesker mærker det typisk, når de skal sidde ned, når de rejser sig og bøjer sig fremover. Enkelte mærker også smerterne, når de går. Mange vil desuden opleve smerter i forbindelse med afføring, mærke ændringer i balance og kropsholdning, samt stærkt ubehag ved sport og fysisk aktivitet. Vi er alle forskellige og det samme gælder vores oplevelse af smerter. Derfor kan det være en god ide at opsøge læge og individuel rådgivning, hvis smerterne fylder for meget i hverdagen.

Årsager til halebenssmerter

Halebenet udgør den nederste del af rygsøjlen. I fosterstadiet anlægges der fire (nogle gange fem) halehvirvler, som ikke udvikler sig til normale ryghvirvler, men bliver til mindre knogledele. Disse knogledele smelter sammen i 30-35-årsalderen og danner en trekantet knogle, på latin: os coccygis. Halebenet er et af kroppens vigtigste knogler, da det er placeret dybt i bækkenet og ligger lige bag tyktarmen. Halebenet er yderst vitalt i forhold til alle de små nerver og muskler, der styrer både underliv, balance og rygmuskulatur. Problemer med halebenet føles ikke blot smertefuldt, men kan også have alvorlige konsekvenser for ens trivsel og mobilitet.

Smerter fra haleben kan have mange årsager, men ofte skyldes de:

  • En hård graviditet
  • En vanskelig fødsel
  • Et spark eller et fald
  • Et brud eller en forstuvning
  • Stillesiddende arbejde
  • Specielle anatomiske forhold, fx at halebenet stikker mere frem hos kvinder.
  • Misdannelse i leddet mellem halebenet og korsbenet.
  • Inflammation eller cyster
  • Hos mænd: problemer med prostata

Halebenet og graviditet

Under en graviditet kan man få ondt i halebenet, fordi trykket øges i bækkenet, i takt med at babyen vokser. Samtidig øges vægten hos den gravide gradvist gennem hele graviditeten. Denne kombination af tryk og vægtøgning kan være med til at lægge pres på bækkenbunden og halebenet og det kan give ømhed og smerter - særligt når man sidder ned. Nogle kvinder er derfor nødsaget til at sidde med vægten forskudt på den ene balle eller bruge en speciel siddepude. Halebenssmerter under graviditet er meget normale og fortager sig oftest efter fødslen.

Haleben og fødsel

En fødsel kan i nogle tilfælde medføre halebenssmerter, fx ved en hurtig fødsel, en sædefødsel eller hvis der er tale om et stort barn. Halebenet bliver strakt under fødslen, hvilket kan medføre blå mærker eller endda brud eller forstuvning på halebenet. Påvirkingen af halebenet under fødslen kan medføre, at det bliver låst i en mere "strittende" position. Det kan praktisk talt være umuligt at sidde normalt på en stol efterfølgende på grund af smerter. I langt de fleste tilfælde heler disse skader dog af sig selv i løbet af få uger. Nogle kvinder oplever dog kroniske smerter i halebenet, som kan vare i måneder eller endda år. Disse kan ofte lindres ved træning af bækkenbunden for eksempel med en særlig bækkenbundstræner.

Brud på halebenet

Et fald eller et direkte slag mod halebenet kan forårsage et brud. Et brud er normalt ledsaget af stærke smerter og blå mærker i området. I nogle tilfælde kan smerten stråle ud i lænden eller benene. Hvis du tror, at du har brækket halebenet, er det vigtigt at opsøge en læge så hurtigt som muligt, så skaden kan diagnosticeres og behandles korrekt.

Stillesiddende arbejde

Lige så ofte som halebenssmerter bunder i en ulykke, graviditet eller fødsel, kan det også bunde i et passivt tryk på bagdelen. Har du et stillesiddende arbejde med mange timer i kontorstolen, skal du være særlig opmærksom på, at du ikke sidder direkte ovenpå dit haleben. Sørg for at variere din siddestilling og kom op at stå flere gange i løbet af dagen. Når du sidder ned, så vær aktiv: spænd op i mave, ryg og lænd. På den måde er det musklerne i din core, der holder dig fremfor dine baller og dit haleben. En aktiv siddestilling aflaster trykket og vægten fra din krop. Måske har du behov for en skråpude med luft, der hjælper dig med at fordele trykket og holde din krop i bevægelse, så du hele tiden styrker dine muskler - dette kalder man dynamisk sidning.   

Hvordan kan en halebenspude hjælpe mig?

Halebenet kan være årsag til smerter og andre gener omkring lænden - særligt i siddende stilling. En halebenspude af memoryskum kan hjælpe, fordi den lindrer smerter ved at fjerne trykket fra halebenet, når du sidder ned. Puden placeres oven på en stol, på gulvet, i bilen eller hvor du gerne vil sidde. Du sætter dig helt som vanligt ovenpå puden og lader puden få tid til at forme sig efter din krops tyngde. Der findes forskellige typer halebenspuder, men de har alle én ting til fælles: de har et hul eller en fordybning i midten, så halebenet ikke trykker sig ned i underlaget. Puden aflaster halebenet, lænden og ballerne. En halebenspude fjerner ikke symptomerne, men gør det mere behageligt at sidde ned med smerter i halebenet. De fleste halebenspuder er lavet af memoryskum, der tilpasser sig personen, som sidder på den, men der findes også mere faste ringpuder af PU-skum. Materialet og den særlige form giver stabil komfort og effektiv støtte. Halebenspuder letter trykket på halebenet, mindsker belastning af bækkenet og fordeler tyngden jævnt. De er derfor også velegnet til dig, der har mobilitetsbesvær, tryksår eller hæmorider. 

Lindring af ondt i halebenet

Symptomerne på ondt i halebenet, altså halebenssmerterne, vil meget ofte aftage eller forsvinde over tid, men det kræver, at du tager dine forholdsregler og sørger for at skåne og aflaste området, så det får ro. Derfor vil behandlingen først og fremmest bestå af tålmodighed. For nogle kan det tage lang tid at komme sig over halebenssmerter og smerterne kan sagtens være tilbagevendende. Her oplister vi en række ting, du selv kan gøre for at bedre dine symptomer. 

Ondt i halebenet - øvelser

Selvom der ikke er nogen kur mod halebenssmerter, kan der gøres en del for at lindre dine symptomer. En almindelig metode til lindring er øvelser. Øvelser kan hjælpe med at styrke musklerne i ryg og nakke, forbedre din kropsholdning, mindske muskelspændinger og øge fleksibiliteten i hele din krop. Følgende øvelser er særligt gode mod ondt i halebenet:  

  • Massér dit haleben med en lille bold eller en foam roller. Du kan enten gøre det stående op ad en væg eller liggende på gulvet. Ved massage vækker du musklerne i området og stimulerer blodgennemstrømningen, hvilket kan mindske og lindre smerter.
  • Stå på gulvet med let spredte ben og let bøjede knæ. Forestil dig, at du kan tegne en streg på væggen bag dig med dit haleben. Tegn nu en cirkel med halebenet, så stor som muligt og med bløde glidende bevægelser. Skift retning undervejs. Øvelsen stimulerer og løsner bækken, korsben og haleben. Prøv også øvelsen på alle 4 på gulvet.
  • Mærk dit haleben med 1-2 fingerspidser. Tryk lige der, hvor knoglerne stopper. Hold fingrene der, mens du tager en dyb indånding og samtidig spænder op i bækkenbunden. Du mærker nu halebenet flytte sig lidt fra fingrene - som om du logrer med halen. Når du slipper spændingen i bækkenbunden igen ved en dyb indånding, mærker du måske halebenet glide ned mod fingrene igen. Prøv denne øvelse flere gange - den er lidt svær!

En fysioterapeut eller kiropraktor kan lære dig specifikke øvelser, der kan lindre netop dine symptomer. De kan også undersøge dig nærmere og bruge andre metoder som fx: 

  • Manuel behandling, der sikrer bedst mulig bevægelse i lænd, bækkenled og leddet mellem haleben og korsben.
  • Massage af ballens muskler og ledbåndene omkring halebenet.
  • Udspænding af ledbånd omkring halebenet.

Kan man træne smerter væk fra sit haleben? 

Halebenet er vores lille gemte/forsvundne hale, der sidder som en forlængelse af rygsøjlen. Den består af tre til fem knogler og de bevæger sig i samme retning som ryggen og lænden. Kvinders haleben er som nævnt en lille smule længere end mænds. Derfor er det oftest kvinder der overbelaster halebenet. For nogle er (for) mange timer på en kontorstol nok til, at det gør ondt.

Knogler kan, uanset hvor de sidder i kroppen, ikke trænes. Så du kan desværre ikke træne dine knogler i halebenet. MEN du kan styrke dem og træne de led, muskler og det bindevæv der omgiver knoglerne. Så det korte svar er: Nej du kan som sådan ikke træne knoglerne i dit haleben. Men du kan lindre smerterne.

Halebens øvelser lindrer smerten

Selvom du ikke kan træne selve dit haleben, kan du sagtens træne og strække de muskler, der sidder omkring knoglerne, altså bækkenbundens muskler. Netop de muskler er vigtige, for de hjælper dig med både at styre afføring, underliv og ikke mindst dine ben. Det er derfor en rigtig god idé, at du hele livet igennem holder bækkenbundsmusklerne i topform f.eks. med en effektiv bækkenbundstræner der både fås til mænd og kvinder.

Hvis du har smerter i eller omkring halebenet, kan du prøve at strække dig til lindring:

Placér dig på hænder og knæ på gulvet og drej kroppen i forskellige stillinger. Skyd ryg som en kat, svaj i ryggen, drej hele rygraden til hver side, kig dig over skulderen og se om du kan ramme et sted, hvor det giver et særligt godt stræk omkring lænden og rygsøjlen.

Hvis du har virkelig mange smerter, vil vi dog anbefale, at du konsulterer din læge. Alternativt kan du alliere dig med en osteopat, der er specialuddannet i knogler og tilhørende smerter, eller en fysioterapeut, der har viden om muskler og led. De to sidste kan manuelt hjælpe dig med at få løsnet op og evt. skubbet halebenets knogler på plads.

I denne lille video kan du se, hvor halebenet er placeret og hvorfor der kan opstå smerter i knoglerne.

Ondt i halebenet - hvordan slipper jeg af med smerterne? 

Smerter i halebenet kan groft sagt gradueres i at have “ondt i halebenet”, “forstuvet haleben” og et decideret “brækket haleben”.

Ondt i halebenet er den milde version, mens et brækket haleben selvsagt er den hårdeste medfart knoglen kan få. Hvis du har været involveret i et uheld, hvor du har fået et hårdt slag, er faldet og har ramt halebenet eller har født og halebenet er blevet skubbet helt til side eller brækket (se videoen ovenfor), så bør du straks søge lægehjælp.

Hvis du “bare” har ondt i halebenet, så er det bedste råd faktisk at være tålmodig. Ofte forsvinder smerterne over tid, hvis ikke knoglerne belastes yderligere. Kroppen er nemlig forbavsende god til at restituere og reparere sig selv, hvis blot vi giver den tid. For at give halebenet ro kan det dog være en god ide at bruge en siddepude, der kan aflaste kroppens vægt. Hvis du har ondt, når du sidder ned, begynder du nemlig også at spænde andre steder i kroppen og der er bestemt ingen grund til at have mere ondt end nødvendigt, så en halebenspude er en langt bedre løsning end smertestillende medicin. Her kan du se alle vores halebenspuder.

Hvordan behandles halebensmerter?

For det første er det vigtigt at finde ud af, om dine smerter stammer fra selve knoglen eller om det er vævet og musklerne omkring halebenet, der forårsager smerterne. Du kan sagtens have ondt i den nederste del af ryggen og så tro, at det stammer fra halebenet. Det kan være, at du i virkeligheden har fået slidgigt, så rygsøjlen “låser” eller at du har pådraget dig en betændelse/inflammation. Derfor er det vigtigt, at få ryg og haleben undersøgt af en professionel.

En fysioterapeut eller en osteopat har viden om, hvordan musklerne hæfter og kan hjælpe med at frigøre leddet mellem halebenet og korsbenet (hvis det er nødvendigt). Derudover kan en scanning også hjælpe med at diagnosticere, især hvis der er mistanke om begyndende gigt.

Hvis du har virkeligt ondt, eller smerterne i halebenet er længerevarende, kan din læge hjælpe med en blokade, så du bliver smertedækket. Nogle gange vælger din læge at indsprøjte kortison sammen med blokaden. Kortison dæmper din krops reaktion på betændelse og dæmper en evt. infektion, så hævelsen og irritationen forsvinder. Kortison kan virke i flere uger, hvis det gives det helt rigtige sted.

Der findes flere forskellige halebenspuder - find den der passer til dig

Der findes et stort udvalg af siddepuder, der er designet til dig, der har ondt i halebenet. Materialer og udformning varierer, men det der for alvor betyder noget er, at dér, hvor dit haleben er placeret, skal der være en fordybning eller et hul.

Du bør kigge på, hvor du har brug for at bruge din halebenspude henne. Det hjælper nemlig ikke, at du kommer til at sidde så højt på køkkenstolen, at du ikke kan klemme benene ind under spisebordet…

Den helt klassiske halebenspude er den der kaldes en “badering”, “ringpude” eller en “donut” - altså en rund pude med et hul i midten. Du kan sådan set også bruge en helt almindelig, oppustelig badering hvis du vil, bare du sørger for at den ikke glider ud over stolen, så du kommer til at sidde ujævnt.

Halebenspuder i u-form har den fordel, at de kan justeres i åbningen, så ringen kan gøres større eller mindre alt efter behov. Her kan du se, hvordan en u-formet halebenspude ser ud.

Du kan også få en mindre ringpude med betræk, som er let at transportere og virker forholdsvis diskret, når du har den med under armen. Den er dog ikke fremstillet af memoryskum, der tilpasser sig kroppen, som de to halebenspuder, vi netop har nævnt. Men den ligner en almindelig pude og du slipper for at besvare alverdens spørgsmål om dit haleben!

Hvordan undgår jeg at smerterne i halebenet bliver værre?

Vil du undgå, at smerterne i dit haleben forværres, bør du først og fremmest blive grundigt undersøgt, så du ved, hvad årsagen er. Og hold så igen med alle fysiske aktiviteter, der kan overstrække, forvride eller belaste halebenet - med andre ord, bør du undgå at løbe, dyrke hård sport, lave sveddryppende havearbejde, cykle eller have sex, før dit haleben er helet.

Hvis du er i tvivl, om det er halebenet eller den nederste del af ryggen, du har problemer med, så læs vores artikel om rygsmerter.

Smerter i halebenet - andre metoder til lindring 

Vil du helst undgå smertestillende medicin ved ondt i halebenet, er der også andre metoder, der kan hjælpe med at lindre halebenssmerter:

- Varme eller kulde på det berørte område.

- En særlig pude, når du skal sidde ned.

- Akupunktur, Osteopati eller andre alternative behandlinger.

Afslutningsvis kan vi konkludere, at smerter i halebenet desværre er en hyppig lidelse. Heldigvis vil det for de fleste gå over igen med tid og tålmodighed. Indtil da er der, som nævnt i artiklen, heldigvis en lang række ting, du selv kan gøre for at lindre dine symptomer. 

Hos Hafaro har vi et stort udvalg af specialpuder og har du brug for mere information omkring halebenssmerter og brugen af forskellige puder, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 91 25 21 61 eller sende en mail til kundeservice@hafaro.dk