Hælsmerter kan være enormt invaliderende. Heldigvis er der hjælp at hente, hvis du døjer med ondt i hælen. I denne artikel kigger vi nærmere på hælsmerter og behandling heraf, så du igen kan blive godt gående.ondt i hælen

Typiske årsager til ondt i hælen

Der kan være mange forskellige grunde til, at du har ondt i hælen, men nogle af de mest udbredte årsager er hælspore, svangsenebetændelse og hælpudeirritation. Smerter i hælen er desuden et af symptomerne på en særlig form for gigt kaldet psoriasisgigt. 

Som regel skyldes hælsmerter en form for overbelastning. Har du ofte ondt i dine hæle, er det altså fornuftigt at overveje, om du presser dine fødder for meget – eller bruger dem på den ”forkerte” måde. Trædepuder og hæle bliver stærkt belastede, når vi bevæger os eller står op i mange timer i streg, og mange oplever derfor at udvikle diverse former for smerter i hælene. Særligt hvis du ikke bruger ordentligt fodtøj eller ofte står, går eller løber på meget hårdt underlag, vil der være risiko for at udvikle hælsmerter.  

Hvad enten du mærker stikkende smerter i hælen, eller oplever trætte og ømme hæle og fødder, bør du kigge på blandt andet dit fodtøj og dit aktivitetsmønster, hvis du har ondt i dine hæle. Sørg for at reagere, lige så snart du mærker symptomer i form af smerter i dine hæle, så du undgår, at en eventuel problematik udvikler sig yderligere. Du kan naturligvis godt have ondt i hælen en enkelt dag, uden at det er ensbetydende med, at du er ved at udvikle for eksempel hælspore, men begynder du generelt at døje med hælsmerter, gør du klogt i at reagere hurtigt. 

Mulige årsager til ondt i hælen omfatter:

        · Hælspore 

       · Hælpudeirritation 

       · Sygdomme i fedtpuden under hælen 

       · Akillessenesygdomme 

       · Haglundssygdom 

       · Senehindeirritation 

       · Brud i hælbenet

Ondt bag på hælen

Har du ondt bag på hælen, kan det være tegn på betændelse i akillessenen. Betændelsestilstanden vil som regel opstå grundet overbelastning, og du skal altså kigge på dit fodtøj og dit aktivitetsmønster for at komme smerterne til livs. Ved betændelse i akillessenen vil du som regel opleve, at senen føles tykkere, og at det gør ondt at trykke på området bag på hælen. 

ondt i hælen

Smerter bag på hælen kan foruden betændelsestilstande også skyldes reelle skader – herunder en beskadiget akillessene.

Smerter under hælen

Smerter i hælpuden – altså i trædepuden under den store hælknogle – kan være tegn på en hælspore. Det gælder imidlertid, at en hælspore kan vise sig på mange forskellige måder, og har du ondt under foden foran hælen, kan dette således også være tegn på hælspore, ligesom smerter bag på hælen faktisk også kan være udtryk for denne problematik.

Ondt på indersiden af hælen

Hvis du er platfodet, vil du med stor sandsynlighed indimellem opleve at have ondt på indersiden af hælen. Denne type smerter vil typisk vise sig som en slags strålende smerter, der spreder sig frem fra hælen og hen mod svangen. 

Har du ondt på indersiden af hælen, kan det – ligesom så mange andre hælsmerter – også være tegn på hælspore.

Smerter på ydersiden af hælen

Smerter på ydersiden af hælen kan være symptom på stressbrud eller overbelastningsbrud, som det også indimellem kaldes. Et stressbrud er en form for overbelastning af de knogler, der ligger på ydersiden af foden. Ved kontinuerlig overbelastning kan der ske en række minibrud i knoglerne, som naturligt nok medfører smerter – blandt andet på ydersiden af hælen. 

Stressbrud ses ofte hos idrætsudøvere, der hopper og løber lange distancer. For at stoppe smerterne er det første skridt at aflaste hælen og foden.

Ondt i hælen om morgenen

Har du ondt i hælen om morgenen, er der sandsynligvis tale om svangsenebetændelse. Smerterne ved svangsenebetændelse viser sig som regel tydeligst efter søvn eller hvile, men vil typisk aftage en del efterhånden, som du kommer i gang med at bevæge foden, og den bliver varm.

ondt i hælen

Ondt i hælen efter løb

Der kan være mange grunde til, at du får ondt i hælen efter løb. Også i dette tilfælde kan der være tale om hælspore, ligesom betændelse i hælpuden kan vise sig som smerter efter løb.

Er der tale om et barn, der har ondt i hælen ved fodbold, efter hop til gymnastik eller i forbindelse med anden sport, kan det skyldes betændelse i hælsenefæstet. Dette ses typisk hos børn i alderen 8-12 år og skyldes irritation i hælbenet, som er i gang med at vokse færdigt. Når barnet når 15-årsalderen, vil hælen som regel være færdigudviklet, hvorefter betændelsestilstanden er sjælden.

Smerter i hælen når jeg går

Har du ondt i hælen, når du går, kan det – igen – skyldes en hælspore, men svangsenebetændelse kan ligeledes vise sig som smerter i hælen, da svangsenen hæfter på hælbenet. 

Tænker du nu: ”jeg har ondt bag på hælen, når jeg går, men det er ikke hælspore eller svangsenebetændelse”? Så kan der også være tale om betændelse i akillessenen. Er der betændelse i akillessenen, vil du typisk opleve at få ondt i forbindelse med fysisk aktivitet – for eksempel ved gang. Herudover kan senen føles tykkere end normalt.

Smerter i hælen efter hvile

Som vi også har nævnt tidligere, vil smerterne ved svangsenebetændelse ofte komme tydeligst til udtryk efter længere tids hvile – eksempelvis om morgenen eller hvis du har været stillesiddende i noget tid. Smerterne vil dog ofte blive mindre, når foden bliver varm, men efter længere tids belastning vil smerterne vende retur.

Ondt i hælen som gravid

Som gravid kan du opleve at få ondt i fødderne, fordi de hæver. Derudover kan de ledbånd, der holder knoglerne i fødderne på plads, blive løse i forbindelse med en graviditet. Det skyldes, at der bliver udsendt et særligt hormon, der gør ledbåndene i fødselskanalen og bækkenet løsere, hvilket også kan berøre føddernes ledbånd. Dette kan føre til overpronation, som kan give smerter og ubehag. Sidst, men ikke mindst, døjer en del gravide med sprukne hæle, hvilket også kan være smertefuldt.

Hvis et barn har ondt i hælen

Har et barn ondt i hælen, skyldes det ofte betændelse i vækstzonen ved hælbenet. Fødderne er noget af det første, der bliver færdigudviklet på kroppen, og tidligt i puberteten sker der derfor en form for vækstspurt i knoglerne i fødderne. Det betyder, at sener og muskler bliver meget stramme og derfor let bliver irriterede.

ondt i hæl

Børn, der er meget fysisk aktive, kan derfor opleve at få ondt i hælene. Det ses typisk ved børn, der er mellem 8 og 12 år. Efter 15-årsalderen vil denne betændelsestilstand kun sjældent forekomme. 

Behandling af hælsmerter

Som oftest skyldes smerter i hælen en form for overbelastning. Begynder du at få ondt i hælen, er første step altså at holde dig i ro et par dage og herudover overveje, hvordan du kan undgå, at smerterne udvikler sig og for eksempel bliver til hælspore.

Dine sko spiller naturligt nok en stor rolle i forhold til, hvor belastede dine fødder bliver, og derfor bør du kigge på, om dine sko for eksempel giver dig den nødvendige støtte og er tilstrækkeligt stødabsorberende.

For at aflaste dine hæle kan du med fordel gøre brug af hælindlæg med fokus på affjedring. Der findes mange forskellige typer indlæg, som kan gøre dine sko mere stødabsorberende. Er du platfodet eller hulfodet, er der større risiko for at få problemer med fødderne, og i et sådant tilfælde kan du få særlige indlæg eller støtte til svangen, som hjælper med at minimere risikoen for overbelastning, smerter og skader.

I mange tilfælde kan du også få glæde af tape i forbindelse med hælsmerter. Tape kan hjælpe med at lindre smerterne og kan samtidig fremskynde helingsprocessen.

Ser du ikke nogen effekt af det, du selv gør for at afhjælpe dine smerter, kan det være nødvendigt at konsultere en læge. I slemme tilfælde kan for eksempel hælspore kræve en operation eller medicinsk behandling med binyrebarkhormon.

Øvelser mod hælsmerter

 Selvom mange hælsmerter skyldes forkert eller for megen træning, gælder det faktisk, at smerter i hælen ofte kan trænes væk.

En af de bedste øvelser mod hælsmerter er hælløft, som udføres således:

        · Stil dig på et trappetrin eller lignende. 

       · Placer dig med den ene fods tæer på kanten af underlaget, så størstedelen

         af foden rækker ud over underlaget. 

       · Læg et sammenrullet håndklæde under tæerne for at strække disse ud. 

       · Brug tre sekunder på at løfte dig op på tå, og hold stillingen to sekunder.

         Brug to sekunder på at komme ned igen. 

       · Gentag 3 x 12 gange på hver fod.

Behandling af hælspore

Så snart der opstår smerter i hælen grundet begyndende hælspore, også kaldet plantar fasciitis, er det vigtigt, man går i gang med at behandle og aflaste, så problemet ikke udvikler sig. 

ondt i hælen

Først og fremmest skal man forsøge at give foden ro, hvis smerterne skyldes overdreven aktivitet. Herefter kan man overveje at investere i indlæg, som kan hjælpe med at fjerne noget af belastningen på hælen, ligesom man – som nævnt ovenfor – med fordel kan udføre diverse øvelser specielt til hælområdet.

FAQ: Oftest stillede spørgsmål til ondt i hælen

Hvorfor har jeg ondt i hælen?

Hælsmerter kan skyldes forskellige ting, men nogle af de mest udbredte årsager er hælspore, svangsenebetændelse og hælpudeirritation.

Hvad gør man, hvis man har ondt i hælen?

Start med at give din fod ro, hvis du har ondt i hælen. Overvej herefter, om indlæg eller tape kan hjælpe med at holde smerterne væk.

Hvad er en hælspore?

En hælspore er en forkalkning ved hælbenet, som opstår grundet belastning af den seneplade, der sidder under foden. 

Hos Hafaro kan vi hjælpe dig med dine hælsmerter. Vi har et stort udvalg af stødabsorberende hælindlæg, aflastende svangstøtter og ikke mindst ankelstøtter, som kan være med til at lindre og afhjælpe dine hælsmerter.

Har du brug for kompetent rådgivning, gode råd og professionel vejledning, er du altid velkommen til at kontakte os på telefon: 91 25 21 61 eller sende en mail til: kundeservice@hafaro.dk

Læs også vores artikel om hælspore der kan være relevant for dig med hælsmerter