• Altid gode råd og vejledning
  • Dansk kundeservice på tlf. 91 25 21 61
  • Levering: 1-2 hverdage

Hvorfor får du kramper i benene

Hvorfor får du kramper i benene, og hvad kan du gøre for at forebygge det?

Kramper i benene er helt normalt og noget som alle mennesker vil opleve op til flere gange i løbet af deres liv. Kramper i benene er som sådan ikke farlige, men for nogle mennesker kan det udvikle sig til at være en stor belastning, især hvis kramperne opstår i løbet af natten. Men hvorfor får man krampe i benene, og hvordan slipper du af med det - det giver vi dig nogle bud på i artiklen her.

Der findes flere forskellige former for muskelkramper, som udarter sig på forskellig vis, men selvom muskelkramper er en bred tendens, ved man endnu ikke præcis, hvad der forårsager det. Lægevidenskaben har dog nogle bud på, hvad det kan være, og hvordan det kan behandles.

krampe i ben

Hvad er kramper i benene, og hvordan opstår det?

Kramper i benene er en ukontrollabel og ufrivillig sammentrækning af musklerne, der pludselig opstår og ofte som følge af fysisk træning eller længere tids inaktivitet. Muskelsammentrækningerne føles som en stikkende og intens smerte i lår og lægge og smerten kan vare fra nogle få sekunder helt op til flere minutter.

Nogle oplever en tilbagevendende krampe i benene, som først forsvinder igen, når musklen slapper helt af. Hvad der forårsager muskelkramperne vides ikke med sikkerhed, men det skønnes, at kramperne opstår som følge af mangel på salt og væske i kroppen. Der opstår en irritationstilstand som gør, at musklerne trækker sig ufrivilligt sammen. Folk der dyrker meget motion, vil derfor opleve, at de oftere får krampe i benene om sommeren end om vinteren. Dette skyldes, at varmen får os til at svede mere, og kroppen har derfor brug for endnu mere væske.

Kramper i benene kan opstå som følge af for meget træning, men mennesker, der er i dårlig fysisk form, vil også opleve krampe i benene. Nogle mener, at muskelkramper skyldes mangel på mineraler som kalium, kalcium og magnesium, men der er ikke nok forskning på området endnu til at fastslå det med sikkerhed.

krampe ved soevn

Kramper i benene forstyrrer nattesøvnen

Muskelkramper opstår ofte, når musklerne er i hviletilstand, og derfor oplever mange at få krampe i benene om natten. Det kan være et stort problem og især, hvis det er en vedvarende tendens, kan det være til stor gene for nattesøvnen. Ofte vil smerterne fra krampe i benene tage til om aftenen og vende tilbage igen om morgenen. Det er især ældre mennesker, der lider af nattekramper, men teenagere og gravide kvinder kan også opleve krampe om natten.

Natlige kramper kan være forårsaget af træningsbelastning, mangel på væske og salt eller fysisk inaktivitet, men som tidligere nævnt vides det ikke med sikkerhed. Vægt, et stort alkoholindtag og bivirkninger fra medicin kan dog også være mulige årsager til nattekramper.

Lægkramper kan være forårsaget af andre sygdomme

Langt de fleste mennesker vil opleve krampe i benene på grund af overbelastning af musklerne. Hvis du oplever kramper efter endt træning, kan det skyldes, at du har optimeret din træning for hurtigt. Det kan for eksempel være, at du har løbet en længere rute, end du plejer. Kramper i læggene kan vare fra 1 til 10 minutter og er ofte en tilbagevendende tendens.

Lægkramper er ufarlige, men er hyppigere forekommende hos personer, der lider af sygdomme såsom diabetes, nervesygdomme og stofskiftesygdomme. Personer med åreknuder og åreforkalkning kan også opleve kramper i læggene.

krampe i benene

Rastløshed og uro i benene rammer i alderdommen

Imens lægkramper og muskelkramper kan opstå hos mennesker i alle aldre, enten på grund af forkert træning eller sygdomme og eventuelle bivirkninger forbundet hermed, er rastløshed og uro i benene et fænomen, der oftest ses hos ældre. Symptomerne starter som regel i 50-60 års alderen.

Til forskel fra muskelkramperne føles symptomerne for rastløshed i benene som en stikkende og sovende fornemmelse, der giver én lyst til at bevæge sig. Rastløsheden og trangen til at bevæge sig vil være størst i 15-30 min efter, man har lagt sig til at hvile. Mange oplever, at rastløsheden hurtigt forsvinder, så snart de giver sig til at bevæge sig, men når de hviler sig igen, vender fornemmelsen hurtigt tilbage. Selvom uro i benene er mere ubehageligt, end det er smertefuldt, kan det alligevel være en stor belastning i dagligdagen.

Mennesker med rastløshed i benene oplever, at deres nattesøvn bliver forstyrret, og at de har svært ved at koncentrere sig. Nogle oplever også tristhed og svækket hukommelse. Hvorfor uro i benene forekommer er svært at sige. Det kan muligvis være arveligt, men det kan også være et tegn på jernmangel, nervesygdomme, nedsat funktion af nyrerne eller graviditet, hvorfor mange kvinder oplever uro og rastløshed i benene under graviditeten.

Er der en behandling mod muskelkramper?

Der findes ingen mirakelkur mod hverken muskelkramper eller rastløshed i benene, men for langt de fleste er kramperne et kortvarigt gene, der ikke kræver behandling. Krampe i benene er ganske ufarligt og i langt de fleste tilfælde, er det ikke nødvendigt at gå til læge. Føler du dig meget generet af muskelkramper om natten, kan det dog være en god idé at konsultere egen læge og høre om mulighederne for at finde ro til at sove bedre om natten.

Vil du gerne komme muskelkramperne til livs på en naturlig måde, kan det hjælpe, at du selv masserer dit ben og strækker ud. Stil dig op på tæerne eller forsøg dig med strækøvelser på stuegulvet. En massagerulle til benet kan også være en ganske effektiv løsning, som sætter effektivt gang i blodomløbet. Hvis intet af det hjælper, kan det være, dine kramper er en bivirkning på noget medicin, du tager. Hvis du kan undvære din medicin i en periode, kan du prøve, om det hjælper på dine muskelkramper. Her er det naturligvis vigtigt, at du tager din læge med på råd, inden du stopper med nogen som helst former for medicin, der er ordineret af din læge.

Sådan forebygger du krampe i benene

Selvom der ikke findes en enkelt kur mod krampe i benene, er der meget, du selv kan gøre for at forebygge muskelkramper. Man ved som bekendt ikke med sikkerhed, hvad der forårsager krampe i benene, dog tyder alt på at både for meget og for lidt motion kan føre til krampe i benene. Hvis du gerne vil forebygge muskelkramper, er det derfor en god idé at motionere regelmæssigt. Hver gang du optimerer din træning, skal du være opmærksom på grænsen for, hvad din krop kan klare, så du ikke overbelaster dine muskler under træningen. Når du går igang med nye træningsøvelser, aktiverer du muskler, du måske ikke er vant til at bruge og det er derfor en god idé at starte op i et langsomt og roligt tempo.

krampe ved loeb

Husk også at løst træningstøj, der ikke strammer de forkerte steder og sko med god støtte, giver en mere behagelig træning. Hvis du holder din træning på et normalt niveau, kan du holde dig aktiv uden at overbelaste dine muskler og hvis du samtidig sørger for at drikke rigeligt med vand, især om sommeren, har du gjort, hvad du kan, for at forebygge muskelkramper.

Husråd mod krampe i benene

Selvom der ikke er nogen officiel behandlingsmetode for muskelkramper, er der alligevel forskellige metoder, du selv kan afprøve derhjemme. Der er ingen garanti for, at de virker og nogle af metoderne fungerer bedre for den enkelte end andre. Derfor vil du også opleve at have større eller mindre held med de forskellige metoder.

Den mest effektive form for behandling af kramper i benene vil givetvis være at afprøve flere forskellige metoder på én gang, så du får en fornemmelse for, hvad der virker. Hvis du er meget generet af kramper og gerne vil slippe af med smerterne, kan det i hvert fald ikke skade at prøve dig frem med disse metoder:

  • Udstrækning og massage: For at slappe af i musklerne kan det være en god idé at strække ud i benene. Tag fat i dine tæer og træk let i dem. Hvis det ikke virker, kan du også prøve at massere området. Det vil få blodcirkulationen i gang igen. Brug eventuelt en massagerulle som redskab.
  • Drik godt med væske: Hvis du oplever tilbagevendende muskelkramper, har du muligvis mangel på væske. Sørg for at drikke rigeligt med vand og husk samtidig at holde øje med din saltbalance. Drik ekstra vand når du træner om sommeren.
  • Hold dig i god form: Veltrænede muskler er mere modstandsdygtige overfor muskelsammentrækninger, dog skal du passe på ikke at overbelaste dine muskler. Sørg for at øge din træning i takt med, at du kommer i bedre form, og husk altid at strække ud efter endt træning.
  • Hvile efter træning: Det er vigtigt, at du holder dig i form, men det er lige så vigtigt, at du sørger for at restituere efter træning. Ofte forekommer krampe i benene som følge af overbelastning af musklerne. Hvis du sørger for at hvile dine muskler efter træning, er det mindre sandsynligt, at du får krampe i benene.
  • Træk i uldne sokker eller støttestrømper: Hvis du oplever uro i benene om natten, kan du eksperimentere med at sove med uldne sokker på fødderne. Du kan også købe dig et par støttestrømper. Gå med dem om dagen for at forhindre rastløshed i benene om natten.
  • Tag et varmt bad: Det varme vand kan hjælpe dig med at slappe af i dine muskler, så kramperne hører op.
  • Læg en ispose på området: Også nedkøling af området med muskelkramper kan hjælpe på smerterne og i bedste fald få kramperne til at stoppe.
  • Læg en pude mellem benene: for nogle kan det at sove på siden med en pude mellem benene være løsningen. Du kan for eksempel bruge en særlig knæpude til formålet.
  • Indtag magnesiumtabletter: Selvom det ikke er videnskabeligt bevist, at muskelkramper skyldes mangel på magnesium, kan et tilskud af magnesium vise sig at være det, der virker for dig.

Har du spørgsmål til artiklen eller nogle af de produkter, som er nævnt, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 91 25 21 61 eller skrive en mail til kundeservice@hafaro.dk