Døjer du med smerter i foden omkring hælen? Så kan det være fordi, du har fået en hælspore. Hælsporer opstår, når fodens senesystem er kalket til, hvilket gør fodens fjedrende system ufleksibelt. Det kan give smerter i foden, når du går, står eller løber. Tilstanden går ofte i sig selv igen, men kan dog vare ved i lang tid. Det anbefales derfor blandt andet, at hælen belastes mindst muligt, indtil smerterne er væk.

I dette indlæg kan du blive klogere på, hvad en hælspore er, hvilke symptomer der er, hvordan den opstår og hvordan problematikken behandles bedst muligt. Oplever du smerter i din fod, nærmere bestemt i hælen, kan du altså med fordel læse med og finde ud af, hvordan du kan udbedre smerterne.

hælspore

Hvad er en hælspore?

En hælspore går også under den mere faglige betegnelse fasciitis plantaris, og dækker over smerter i og omkring hælen. Tilstanden opstår ved at svangsenen bliver kalket til der, hvor den hæfter på hælknoglen. Dette er kroppens naturlige forsøg på at beskytte og forstærke senen mod at briste eller blive beskadiget på anden vis. Afhængig af, hvor meget svangsenen er kalket til, kan der opstå en hælspore.

Forskere er ikke enige om, hvorvidt det overhovedet er selve hælsporen som har betydning for oplevelsen af hælsmerter. Der er nemlig også mange mennesker, som har hælspore, men som ingen smerter har.

Oplever du smerter i eller omkring hælen, kan de altså også skyldes andre ting som eksempelvis betændelse i svangsenen. Svangsenebetændelse er faktisk en af de hyppigste årsager til smerter i hælen og kan over tid udvikle sig til en decideret hælspore.

Symptomer på hælspore

Er du i tvivl om, hvorvidt du har en hælspore? Eller hvordan en hælspore føles? Mange mennesker får ondt i hælen og beskriver tilstanden som en følelse af at gå på et søm. Dog opleves smerterne forskelligt fra person til person, hvorfor det kan være svært at stille diagnosen. Vi anbefaler derfor altid, at du opsøger en læge for at få stillet den præcise diagnose.

hælspore

Der findes dog en række forskellige symptomer, som kan indikere, at der er tale om en hælspore. Nogle af de typiske symptomer er: 

- Smerter i hælen; enten på indersiden eller smerter under foden

Smerterne er kraftigst ved gå- eller løbeturens begyndelse og aftager, når foden er varm - men kan dog vende tilbage igen under eller efter turen er afsluttet

- En følelse af stivhed omkring hælen. Særligt om morgenen, hvilket bliver bedre, når foden bliver varm

Tydelige smerter når du står på tå eller går på hælene 

- I svære tilfælde opleves smerterne, så snart der lægges vægt på foden, hvilket medfører gangbesvær. 

Oplever du en eller flere af ovenstående symptomer, så har du sandsynligvis hælspore eller svangsenebetændelse. Nedenfor kan du læse meget mere om, hvad du selv kan gøre for at udbedre tilstanden, samt hvilke behandlinger der findes.

Hvem rammes af hælspore?

Der er rigtig mange mennesker som rammes af hælspore, hvorfor det anses som værende en almindelig problematik. 

Mennesker i alle aldre rammes, men tilstanden forekommer dog oftest hos personer over 35 år samt hos folk, der er platfodet eller har en hulfod. 

Det er desuden en typisk lidelse hos diverse idrætsudøvere, hvor især løbere rammes. Derudover ses tilstanden ofte hos militærfolk. 

Overvægtige personer og mennesker som går i dårligt fodtøj er desuden i risikogruppen for at få en hælspore.

De mennesker, der er i størst risiko for at udvikle tilstanden, er:

- Overvægtige personer, da deres hæle udsættes for øget belastning

Ældre mennesker, idet den støddæmpende fedtpude mindskes med alderen, og fordi de stødabsorberende egenskaber i senepladen ligeledes aftager med alderen

- Mennesker med stive haser, da dette medfører et øget træk på hælbenet, hvilket resulterer i en større belastning af fodens seneplade, som derved nemmere beskadiges

- Personer med fejlstillinger i fødderne, såsom hulfod, overpronering, platfod

- Folk som bruger fodtøj med dårlig stødabsorption

- Mennesker der går eller står meget i løbet af dagen

- Pludselig ændring af den belastning, som foden udsættes for, eksempelvis ved voldsom øget løbedistance eller træningsbelastning.

Befinder du dig i en af ovenstående risikogrupper, og oplever du smerter omkring dine hæle? Så kan det godt betale sig at få gjort noget ved smerterne. I den følgende del af artiklen kan du blive klogere på, hvorfor hælspore typisk opstår, samt hvilke former for behandling der findes. Særlige indlæg til hælspore finder du ved at klikke her.

Hvad er årsagen til hælspore?

Der er flere forskellige årsager til, hvorfor en hælspore opstår. En spore i hælen opstår som resultatet af en skadet seneplade under foden. Idet senepladen udspringer på hælbenet, kan dette blive overbelastet i større eller mindre grad. 

Som et led i heling af denne seneplade, danner kroppen automatisk en forkalkning i det område, hvor senepladen hæfter på hælbenet, hvilket netop er, hvad der betegnes som værende en hælspore. I mange tilfælde resulterer helingen dog kun i en hævelse omkring hælen, uden at der sker en egentlig forkalkning.

Den typiske årsag til at en hælespore opstår, er, at hælen udsættes for et større pres end normalt. Når det sker, bliver der udviklet kalk for enden af hælknoglen. Ofte bemærker man det ikke i første omgang, og derfor kan det sagtens være, at du ikke oplever nogen gener i dagligdagen. 

Hvis det store pres på hælen gentages, risikerer du dog, at der udvikles en hælspore med tiden, hvilket kan have en større indvirkning på din dagligdag. De typiske årsager til at få en hælspore er: 

- Løb i forkerte eller dårlige sko, som ikke egner sig til dine fødder eller til underlaget

- Pludselig øgning i din træning i forhold til, hvad du er vant til. Også selvom du er  i god form, kan du udvikle en hælspore

- Overvægt, da det kan give et ekstra stræk og belastning på hælen

- Dårligt fodtøj med lidt stødabsorbering

- Pludselig øgning af gå- eller løbeture. Husk at starte blidt ud

- Løb med forkert løbeteknik.

årsag til hælspore

Hvis du har mistanke om, at du har en hælspore, anbefaler vi altid, at du opsøger din egen læge hurtigst muligt. Således har du nemlig de bedste forudsætninger for at udbedre tilstanden hurtigst muligt.

Lægen stiller diagnosen på baggrund af dine oplevelser og erfaringer samt en lægelig undersøgelse, hvor der mærkes på foden omkring hælen og senepladens udspring. En ultralydsscanning samt røntgen kan afsløre, om der er tale om en hælspore, en simpel inflammation eller delvis overrivning af senepladen, hvilket er de typiske årsager til smerter i og omkring hælen.

Hvordan behandler man en hælspore?

Det er forskelligt fra person til person, hvor lang tid en hælspore varer. I mange tilfælde vil problemet aftage af sig selv, men det er ofte en længere proces, som kan tage mange måneder. 

Hvis du døjer med smerter i hælen, er det først og fremmest vigtigt, at du passer så godt på din fod som muligt. Det betyder, at du bør aflaste din hæl, men samtidig sørge for at holde dig i god form. Dette kan du gøre ved at undgå at løbe eller at stå for meget op, men i stedet bruge kræfter på cykling eller svømning.

Der er heldigvis også mange forskellige ting, som du selv kan gøre for at udbedre problematikken. Her er det bedst, at du sørger for at forebygge tilstanden eller behandle den tidligt, så snart du oplever symptomer.

Du kan blandt andet:

 ·      Varme godt op inden du dyrker sport

·      Benytte gode sko med støtte om hælen eller stødabsorberende såler eller tape/forbinding om hælen

·      Skift dine løbesko ud med passende mellemrum

·      Undgå meget hårdt underlag

·      Øg løbedistancen eller mængden af træning gradvist

·      Undgå overvægt

Forskellige undersøgelser viser desuden, at forskellige øvelser har en positiv effekt på behandling af hælsmerter.

En af de mest populære øvelser kræver ikke andet end en kasse eller et trappetrin, et håndklæde og eventuelt en fyldt rygsæk til at øge belastningen.

Øvelsen består af et hælløft med maksimal dorsalfleksion (bagoverbøjning) i tæerne. Øvelsen bør foregå i tre sæt med hver 12 gentagelser i starten, hvorefter du kan øge antallet af gentagelser samt belastningen i rygsækken. Sådan gør du:

 ·     Rul håndklædet sammen og læg det på trinnet eller kassen

·      Placer foden på håndklædet

·      Kom op på tå i tre sekunder (koncentrisk fase)

·      Hold stillingen i to sekunder (isometrisk fase)

·      Sænk foden igen på to sekunder (excentrisk fase).

Hvis lidelsen fortsætter, kan det blive nødvendigt med behandling med paracetamol eller gigtpræparater. Binyrebarkhormon kan i visse tilfælde også have en positiv virkning på behandling af hælspore, afhængig af hvad din læge vurderer. 

Ønsker du at undgå medicinsk behandling, kan forskellige former for hælindlæg og svangpuder være en effektiv løsning.

Befinder du dig i en af ovenstående risikogrupper, og oplever du smerter omkring dine hæle? Så kan det godt betale sig at få gjort noget ved smerterne. I den følgende del af artiklen kan du blive klogere på, hvorfor hælspore typisk opstår, samt hvilke former for behandling der findes.

Hvad sker der, hvis en hælspore ikke behandles?

Hvis du har en hælspore, der ikke bliver behandlet, risikerer du at problemet udvikler sig, så du skal leve med store smerter i mange år. Det kan derfor altid godt betale sig at få gjort noget ved problemet, hvis du døjer med smerter i og omkring dine hæle. Jo tidligere du kommer i gang med at gøre noget ved tilstanden, jo bedre forudsætninger har du for at komme hælsporen til livs.

hælspore

Hælspore opstår typisk, fordi hælen udsættes for et stort pres i en længere periode. En af de mest effektive måder at udbedre dette på er, at udskifte dit fodtøj. De bedste sko til hælsporer er sko med høj stødabsorption og en fast bagkappe, der giver effektiv støtte omkring hælen. Hvis ikke skoen i sig selv har den optimale effekt, findes der mange forskellige former for indlæg og såler, som kan bruges i skoen. Derudover kan tape omkring hælen typisk også udbedre smerterne ligesom en række forskellige øvelser også har gavnlig effekt.

Her hos Hafaro har vi stor erfaring med hælsporer og svangsenebetændelse. Du kan derfor finde en lang række produkter hos os, som har en positiv effekt på lidelsen. Har du brug for kompetent vejledning, er du altid velkommen til at ringe på telefon: 91 25 21 61 eller sende en mail til: kundeservice@hafaro.dk hvor vi sidder klar til at hjælpe dig hurtigst muligt.

Læs desuden vores artikel om hælrevner som kan være relevant for dig, der døjer med hælsmerter. Du kan også læse om andre fodlidelser som f.eks. knyster og få tips til at træne dem og lindre smerter.