Vi kender det allesammen, efter en lang dag på arbejde tager man skoene af, og der spreder sig en sur lugt fra fødderne. Fodsved er noget, de fleste har oplevet på et tidspunkt, men det er de færreste der ved, hvad man kan gøre ved det. Faktisk er det ikke sveden i sig selv, som er årsag til den dårlige lugt, men derimod de bakterier, som lever på fødderne. De nedbryder nemlig fodsveden, så der udskilles smørsyre, og det er den, der giver den ubehagelige lugt. Her har vi samlet 8 gode råd til at undgå sure tæer:  

vask dine fødder

Vask fødderne grundigt hver dag

Vask fødderne hver dag med varmt vand og antibakteriel sæbe. Det fjerner snavs, sved og lugtfremkaldende bakterier. Er du typen, der starter eller slutter dagen med et brusebad, så vær særlig omhyggelig med at vaske dine fødder samtidig. Alt for mange tror, at det sæbevand som alligevel pjasker rundt omkring fødderne i badet, er nok til at gøre dem rene. Men dine fødder har brug for mindst lige så meget opmærksomhed, som resten af din krop. Vask altid grundigt mellem tæerne og omkring neglebåndene. Det er nemlig steder, hvor bakterier og svamp har gode betingelser for at vokse. Hvis du dyrker sport, bør du også vaske dine fødder efter træning.

Exfolier dine fødder

At slippe af med døde hudceller kan hjælpe med at reducere lugten. Skrub fødderne derhjemme med en eksfolierende maske eller pimpsten. Er du kaffedrikker, eller har du en i huset, er brugt kaffegrums noget så effektiv og ikke mindst naturlig at bruge som hjemmelavet scrub, og giver babybløde fødder. Hold altid tåneglene rene og trimmede, så du reducerer bakterier. For at opretholde hudens naturlige fugtbalance, skal du huske at smøre fødderne godt med en lotion, der holder dem bløde og smidige. Det er samtidig en måde at undgå revner, sprækker og hård hud, som ellers kan opstå ved overbelastning og manglende fugt. Brug fodcremer med duftstoffer som lavendel, pebermynte eller teatree, der alle hjælper med at bekæmpe dårlig lugt eller brug fodplejeprodukter som er specielt udviklet til at begrænse fodsved.

vask fødderne

Sørg for at dine fødder er tørre

Ildelugtende fødder opstår af bakterier, som trives i fugtige områder. Når du går med svedige, fugtige sokker og sko, vokser bakterierne stødt og begynder til sidst at klæbe sig til fødderne og forårsage dårlig lugt. Ved at holde fødderne tørre fjerner du fugtigheden, hvor bakterierne ellers ville bo. Tør derfor dine fødder rigtig godt efter badet. Sørg for at frottere godt mellem alle tæerne med en snip af håndklædet. Når du har vasket fødderne med vand og sæbe, kan du overveje at bruge en antibakteriel fodspray, som holder fødderne tørre og velduftende i mange timer.

Brug sokker

Prøv så vidt muligt altid at bruge strømper i skoene. Strømper af bomuld eller bambus absorberer fugt, så du undgår at den overføres til dine sko eller holdes fanget mellem tæerne. I støvler, sneakers og sportssko skal du altid bruge sokker. Til gengæld fungerer sokker knap så godt i stiletter og høje hæle, men der kan du enten bruge strømpebukser eller små footies af bomuld, som er designet til at holdes skjult, når du gerne vil vise bare ben. Brug aldrig de samme sokker flere dage i træk og skift gerne til et par friske, når du kommer hjem fra arbejde. Når du vasker dine sokker, så sørg for at vende vrangen udad, så døde hudceller, fugt og lugte bliver vasket grundigt af. Du bør altid vaske dine sokker ved 60 grader. Bruger du uldsokker, der ikke tåler høje varmegrader kan du vaske dem i desinfektionsmidlet rodalon.

bambussokker til mænd og kvinder

Brug antiperspirant på dine fødder

Antiperspiranter hjælper med at reducere svedproduktionen, mens almindelige foddeodoranter derimod kun maskerer lugten, så dem bør du holde dig fra. Brug antiperspirant på fødderne, før du går i seng. Mens fødderne hviler, trænger det godt ind i huden og får tid til at virke. Husk også at komme godt ind mellem tæerne, hvor sved og sure lugte ofte starter. Brug evt. antiperspirant igen, før du tager sko på om morgenen, så længe du er opmærksom på, at hvis fødderne har tendens til at svede med det samme, kan det fjerne den antiperspirerende effekt - det er derfor, det er afgørende, at du også behandler dem om natten.

Slip dine fødder fri 

Det er ikke kun dig, der har brug for at slappe af og nyde, at du har fri, det har dine fødder også. Kunne fødderne selv vælge, ville de nok sige pænt nej tak til at blive lukket inde i de fleste former for fodtøj, så når du er derhjemme, så husk at lade fødderne holde helt fri. Smid sokker og sko og gå barfodet rundt. Hvis du begynder at fryse om fødderne, så tag et par rene hyggesokker på, som ikke strammer omkring tæerne. 

Tag et fodbad

Giv fødderne et dejligt, varmt fodbad og husk at bruge fodbadesalt, men lad det ikke vare mere end 10 minutter, da hudens naturlige fedtlag ellers opløses og bliver mere modtagelig for bakterier. Du kan evt. bruge noget husholdningseddike i badevandet, da det også fjerner bakterier og så skifte vandet ud undervejs, så fødderne ikke ender med at lugte af eddike.

Virker det gamle husråd med bagepulver mod sure tæer?

Ja, bagepulver virker effektivt til at absorbere lugten og fugten fra svedige, sure tæer. Det samme gør sig gældende med kartoffelmel, babypudder og talkum. Husk at vaske og især tørre dine fødder ekstra grundigt, gnub derefter fødderne ind i bagepulver og tag sokker på - så holder du fødderne tørre.

Hvad med skoene?

Selvom bakterierne ikke længere sidder på dine fødder, kan dine sko stadig huse dem. Hver gang du tager dine sko på og får svedige fødder, vil der derfor dannes flere bakterier, og det får din fodlugt til at vende tilbage. Så udover at passe og pleje dine fødder, er det også vigtigt, at du passer og plejer dit fodtøj, så her får du 5 gode tips til at at undgå bakterier i fodtøjet.

Brug flere par sko

Brug ikke det samme par sko to dage i træk. Hver gang du skifter fodtøj, så lad skoene stå i mindst 24 timer, så de kan nå at tørre helt. Det reducerer fugt, og det er her, de bakterier, som forårsager lugten, bor. Hvis du træner dagligt, skal du købe to par træningssko. En af de vigtigste årsager til fodsved er nemlig motion, så her kan bakterierne virkelig hygge sig. Skift mellem dine træningssko og sørg for at give hvert par masser af tid til at tørre helt, inden du træner i dem igen.

sure tæer

Absorber lugten og fugten i skoene

Drys dine sko og såler med natron, som neutraliserer, og er helt uskadeligt. Du kan også bruge kattegrus, da det absorberer fugt og lugte ret så effektivt. Lad begge dele virke i skoene natten over. Et par dråber æteriske olier som eukalyptus og teatree er også ganske effektive, når det handler om at fjerne lugte. Dryp det evt. på en klud først og gnid herefter skoene indvendigt. Du kan også lave en opløsning med rodalon og vaske skoene indvendigt med blandingen.

Vælg det rigtige fodtøj

Den største årsag til fodsved, er ofte dine sko. Undgå at vælge sko, hvor dine fødder ikke kan ånde, f.eks. lavet af plastic, syntetiske materialer og gummi. Køb i stedet sko lavet af materialer som læder og skind samt tekstiler og åndbar mesh. Vælg så vidt muligt sko med løse indlægssåler, så sålerne kan tages ud af fugtige sko og stilles på højkant til tørring. Det forlænger i øvrigt skoenes levetid, og giver sundere fødder, at sålerne kan skiftes ud efter behov. Brug sandaler og åbne sko så længe klimaet tillader det, så fødderne får masser af luft og sveden holdes på et minimum.

Vask dit fodtøj

Hvis du bruger dine sko meget og de kan tåle at komme i vaskemaskinen, så vask dem en gang om måneden. Tilsæt evt. lidt bagepulver eller natron til at hjælpe med at absorbere lugten. Hvis dine sko ikke tåler vaskemaskine, kan du lægge dem i en pose og putte dem i fryseren natten over, da lave temperaturer slår bakterier ihjel. I vintermånederne kan det være nok at lade skoene stå udenfor. Du må aldrig tørre dine sko i tørretumbleren, sæt dem i stedet oven på og lad strålevarmen hjælpe med at tørre dem. Alternativt kan du lade dem lufttørre med sammenkrøllet avispapir i (vær opmærksom på at tryksværten kan smitte af på lyse sko).

Undgå vådt fodtøj

Når du bevæger dig rundt i sne, slud eller regn, skal du sørge for at tilpasse dit fodtøj til vejret, så du undgår at sko og støvler bliver våde indeni og begynder at lugte surt. Tør skoene oven på tørretumbleren, brug en hårtørrer eller et elektrisk sko tørrestativ, der sørger for at tørre dem hurtigt. Hvis du på forhånd ved, at du skal være ude og der er sandsynlighed for, at du får våde sko, kan du overveje at købe et par overtrækssko.  sko tørrer

Svedige, sure tæer opstår oftest efter en lang arbejdsdag og om sommeren hvor varme og fugt skaber optimale levevilkår for bakterier. Den nemmeste løsning på problemet er, at du smider strømper og sko, og giver fødderne masser af frisk luft. Hvis ikke det er muligt, så sørg i det mindste for at undgå fugtige strømper. Hav f.eks. et ekstra par i tasken, som du kan skifte med i løbet af dagen. Undgå altid bare tæer i lukkede sko. Drys med babypudder, kartoffelmel eller talkum, så tørheden bevares bedst muligt. Hvis skaden er sket, og skoene lugter, kan du prøve at putte et par teposer i skoene natten over, det kan nemlig også absorbere dårlige lugte.

Hvis du følger ovenstående råd, burde du kunne undgå sure tæer. Er det ikke tilfældet, bør du kontakte din læge i stedet. Vi har også skrevet en artikel hvis du fryser om dine tæer, den kan du læse her