Vi bytter julegaver frem til 31. januar 2024
  • Altid gode råd og vejledning
  • Dansk kundeservice 
  • Levering: 1-2 hverdage

Træning med elastik – skånsomt og effektivt

En træningselastik er et fantastisk redskab, når du vil træne din krop på en effektiv men skånsom måde. Træning med elastik kan gøres på et utal af forskellige måder og derfor er det nemt at tilpasse træningen efter netop dine behov. Du kan bruge en træningselastik til alle former for træning – uanset om du vil styrke eller tone dine muskler eller om du ønsker decideret fedtforbrænding.  

træning med elastik

Fordele ved træningselastikker 

Træning med elastik er en fantastisk måde at styrke din krop på, samtidig med at det er skånsomt for kroppen. Træningselastikker findes i mange forskellige størrelser og styrker, så du altid kan finde en, der passer til dine behov og dit niveau. Når en træningselastik bruges korrekt og regelmæssigt, kan du opnå rigtig gode resultater. En træningselastik fylder næsten ingenting, når den ikke er i brug - og den stiller ikke krav om alt muligt andet udstyr. Du kan træne hjemme, på ferien eller på arbejdet – ja, stort set hvor som helst - og så er en træningselastik et af de billigste produkter indenfor træningsudstyr, du kan få. 

Hvad kan jeg træne med en træningselastik?

Der er flere muligheder, når du skal vælge en træningselastik - fx styrke, længde og med eller uden håndtag. De forskelle typer af træningselastikker kan nemlig anvendes til forskellige dele af kroppen. Men grundlæggende kan træningselastikker bruges i stort set alle former for træning: Yoga, aerobic, genoptræning, pilates, crossfit og styrketræning. Når du skal vælge styrken på din træningselastik, er det vigtigt at overveje, hvilken muskelgruppe, du vil bruge den til - og hvor stærk du er. Hvis du lige er begyndt, råder vi dig til at vælge et træningsbånd, som er en lidt lettere form for træning med elastik. Efterhånden som du bliver stærkere, kan du øge styrken på båndet. Der findes træningsbånd i forskellige farver, som hver især angiver graden af modstand. 

elastik træning

Træning med elastik - 2 minutter om dagen er nok

Træningselastikker bruges inden for fitness, aerobic og genoptræning efter diverse skader. Undersøgelser viser, at blot 2 minutters træning med elastik om dagen er nok til at forebygge problemer med nakke, skuldre og ryg, som rigtig mange danskere lider af. Det er forholdsvis simpelt at benytte en træningselastik og du behøver hverken klæde om eller få voldsom sved på panden, Når du bruger det lille, geniale træningsredskab. Du kan finde træningsvideoer og inspiration på nettet til at træne og aktivere musklerne i ryg, skuldre og nakke på blot 2 minutter.

Få baller af stål med en trænings elastik

For at opnå synlige resultater på træningssiden, fx hvis du gerne vil tone hele din krop, er det selvfølgelig nødvendigt at bruge lidt mere end 2 minutter per dag. Men bare 10 minutters træning om dagen vil få dig et langt stykke vej i forhold til at træne, tone og stramme hele kroppen op. Prøv fx vores træningselastik med mavebælte, som er super effektiv, hvis du vil have faste baller og en stærk mavemuskulatur. Her får du et sæt med mavebælte og 2 elastikker, der sidder fast på bæltet. I den anden ende af elastikkerne er fastgjort et velcrobånd, som du kan tage om fødderne.

træningselastik

Træningselastik - Tryk på foto for mere information.

Lav dine øvelser sådan:

  • Læg dig ned på alle fire og stræk benet bagud og op.
  • Mærk hvordan træningselastikken giver effektiv modstand og fokus på den nedre del af kroppen med baller og bagdel som førsteprioritet samt mavemuskler og ben som andenprioritet.
  • Efter blot en uges brug kan du allerede mærke og se en forskel i forhold til opstramning og balleløft. Du kan nemt tilpasse træningen efter dit eget behov.

Træningselastik med håndtag 

En træningselastik med håndtag er nok den mest almindelige model, når det gælder hjemmetræning. Den giver dig mulighed for at træne alle kropsdelene: tricepsstræk, bicepscurls, rygøvelser, balleøvelser, maveøvelser og meget andet. Håndtagene gør det nemmere at gribe fat om båndet, hvilket er vigtigt, når du laver mange gentagelser. Træningselastikker med håndtag fås i forskellige længder. Der findes de helt lange, hvor du kan stå på elastikken, mens du har fat med en hånd i hvert håndtag og trækker opad og/eller udad, alt efter øvelse. Men der findes også en mindre version, der fungerer som en træningstube - formet som et ottetal. Den fleksible elastik kan strækkes langt, men yder stadig modstand. Du kan derfor anvende den til træning af både arme, ryg, skuldre og ben samt til forskellige balleøvelser. Elastikken kan du have med dig overalt, da den ikke fylder meget, når den pakkes sammen og kun vejer ca. 300 gram. 

træningselastik

Træningselastik med håndtag - Tryk på foto for mere information.

Elastikbånd - træningselastikker uden håndtag

Det flade elastikbånd er en klassiker inden for hjemmetræning, men bruges også af fysioterapeuter, personlige trænere med flere, fordi det både er effektivt og simpelt at anvende. Elastikken fås i mange farver, der hver især angiver en styrke - altså hvor meget modstand elastikken yder. Denne form for træningselastik har ingen håndtag. Du kan benytte denne type elastikbånd til mange af de samme øvelser som træningselastikker med håndtag, men de giver dig en væsentligt større frihed. 

Hos Hafaro kan du finde pakke med 5 forskellige runde elastikbånd med hver sin modstand, som kan bruges til både ben og arme. Den runde træningselastik kaldes også et loop eller et workout bånd. De giver en jævn og ensartet udstrækning af musklerne, øger din styrke og hjælper dig i bedre form. Start med laveste styrke og arbejd dig op til højeste styrke efter behov. 

Hvilken træningselastik skal jeg vælge?

Hvis du først lige er begyndt at bruge træningselastikker, anbefaler vi, at du vælger en model uden håndtag, f.eks. den flade elastik eller den runde træningselastik. Disse er enkle at bruge og giver effektiv modstand. Hvis du har trænet i et stykke tid og ønsker at øge intensiteten af din træning, skal du vælge en træningselastik med håndtag. De fås i forskellige længder og med forskellige modstande. Du kan også finde træningselastikker, der er færdigsamlet med en dørstopper eller en ankelrem - perfekt, hvis du vil begynde at træne med det samme. 

Træningselastik øvelser 

Når det kommer til træningselastikker, er der mange muligheder - og øvelsesmulighederne er uendelige. Uanset hvilken type træning du er til, eller hvilken muskelgruppe du ønsker at træne, så kan det uden tvivl lade sig gøre. Når det kommer til træningsøvelser, er det altid nemmere at vise end at forklare. Derfor kan vi kun anbefale, at du søger inspiration på Youtube - der jo nærmest er blevet et stort træningsbibliotek. Der finder du præcis de øvelser, du skal bruge for at styrke forskellige dele af kroppen. 

træningselastik øvelser

Øvrigt træningsudstyr som bruges med en træningselastik

Træningselastikker kan bruges i kombination med andet udstyr, som også er oplagt til hjemmetræning, hvor man arbejder med sin egen vægt og krop som modstand. Det kunne fx være en god ide at anskaffe sig en træningsmåtte, gymnastikbold eller et balancebræt, som giver mulighed for skånsom træning hjemme på stuegulvet. 

Yogamåtte

Da mange øvelser med en træningselastik foregår liggende på gulvet, vil en yogamåtte give dig god komfort. En tynd yogamåtte er især velegnet til stående øvelser, mens en tyk yogamåtte er god til de liggende øvelser. 

Stor træningsbold

En balancebold er en stor bold, som du sidder på. Den giver skånsom styrketræning af core, ryg og mave og udfordrer på samme måde din balance. Hos Hafaro har vi en særlig smart træningsbold, der kombinerer træningselastikker og boldtræning. Træningsbolden styrker muskelkorsettet og viser særlig opmærksomhed til de små muskler omkring leddene især ved mave og ryg. Når du bruger træningsbolden og den medfølgende stabilitetsring og modstandsbånd, får du det bedste fra to verdener: Træning af core og balance samtidig med, at du træner arme, skuldre og nakke. 

balancebold

Balancebold - Tryk på foto for mere information.

Balancebræt

Balancebrættet benyttes, når du ønsker at styrke din balance stående. Det er altid et godt udgangspunkt for træning med elastikker, at balanceevnen er god, så træn endelig kroppen op med et balancebræt eller en bosubold, inden du går igang med træningselastikkerne. Ved denne træningsform træner og styrker du samtidig dine ankler og underben effektivt.

balancebræt

Balancebræt - Tryk på foto for mere information.

Derfor skal du bruge trænings elastikker 

Træningselastikker er et alsidigt træningsredskab, der kan bruges til både styrketræning og genoptræning. Hvis du har en skade eller døjer med smerter, er det ofte lettere at træne med en elastik end med vægte. Træningselastikkens modstand kan nemt justeres efter behov, hvilket gør træningen både skånsom og effektiv. Du findes mange forskellige typer af træningselastikker på markedet, så valget af træningselastik er i høj grad et spørgsmål om personlige præferencer. 

balancepudeBalancepude - Tryk på foto for mere information.

Hvis du er på udkig efter en effektiv og skånsom træning, der kan udføres hvor som helst, er trænings elastikker den rette løsning. Du kan bruge dem derhjemme, i parken eller på ferien. De er perfekte til både nybegyndere og dem, der har trænet i et stykke tid. Hos Hafaro tilbyder vi et bredt udvalg af træningselastikker, så du kan finde den perfekte elastik til netop dine behov. 

Hos Hafaro har vi et stort udvalg af træningsudstyr til stort og småt og har du spørgsmål til træningselastikker eller er du nysgerrig på nogle af de nævnte produkter, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 91 25 21 61 eller skrive en mail til kundeservice@hafaro.dk