Vi bytter julegaver frem til 31. januar 2024
  • Altid gode råd og vejledning
  • Dansk kundeservice 
  • Levering: 1-2 hverdage

Slidgigt i fingre? Sådan kan en fingertræner hjælpe dig

Har du svært ved at strække og bøje fingrene og døjer du med stive fingre og led? Så kan det være tegn på gigt i fingrene. Symptomer på gigt i fingrene kan være stivhed, smerte, hævelser, udvikling af knuder, nedsat bevægelighed og dårlig gribestyrke. Heldigvis kan du selv træne dine hænder og fingre, så du får en mere velfungerende hverdag. Har du slidgigt, er det først når du holder op med at bruge leddet, at det for alvor kan få konsekvenser. Tværtimod kan bevægelse og træning af gigtramte led dæmpe smerter. Hos Hafaro har vi et stort udvalg af håndtrænere.

slidgigt i fingre

Hvad er gigt i fingrene?

Gigt i fingrene er en almindelig tilstand, som kan forårsage smerter, stivhed og hævelse i fingrene. Der er to typer gigt, der påvirker fingrene: slidgigt og leddegigt. Slidgigt er den mest almindelige form for gigt, mens leddegigt er en mere alvorlig tilstand, der påvirker immunforsvaret. I denne artikel vil vi kun fokusere på slidgigt i hænder og fingre.

Slidgigt opstår, når brusk i leddene begynder at gå i stykker. Det kan få knoglerne til at gnide mod hinanden, hvilket forårsager smerte, stivhed og hævelse. Symptomerne på slidgigt varierer fra person til person, men de forværres typisk med tiden. Hvis du har mistanke om, at du har gigt i fingrene, er det vigtigt at gå til lægen for at få stillet en diagnose og udarbejdet en behandlingsplan.

slidgigt i hånd

Symptomer på gigt i fingrene

Symptomerne på gigt i fingrene kan variere meget fra person til person. For nogle er stivheden og den nedsatte bevægelighed måske kun en mindre ulempe, mens det for andre kan være en invaliderende tilstand, der gør hverdagens opgaver umulige. Smerterne som følge af gigt kan svinge, idet nogle oplever gode dage, hvor de er helt smertefri, mens andre oplever konstante smerter, der begrænser deres evne til at fungere. I nogle tilfælde kan der opstå inflammation (betændelse) i leddene, som giver hævede og ømme led. Uanset symptomernes sværhedsgrad kan gigt i fingrene dog have en betydelig indvirkning på en persons livskvalitet.

At leve med gigtsmerter 

For personer med gigt er smerter en del af hverdagen og selv dagligdags opgaver kan være vanskelige at udføre. Noget så simpelt som at børste sit hår eller åbne låget på en krukke kan være en reel udfordring. Slidgigt i fingre skyldes nedbrydning af den brusk, der dækker enderne af knoglerne i fingrene. Det kan føre til nedsat bevægelighed og stivhed i fingrene samt knuder på leddene og deformiteter som "ulnar deviation" (når tommelfingerens grundled bevæger sig udad fra resten af hånden).

Men selvom gigt og smerter ofte hænger sammen, må du ikke opgive håbet om, at det kan blive bedre. Du kan få viden om gigt og rådgivning til at leve et tilfredsstillende liv med gigt hos Gigtforeningen. Jo mere du forstår mekanismerne bag, herunder kost, motion, tanker og følelser, desto bedre vil du kunne tackle sygdommen. En af de ting du selv kan gøre, er at holde dine hænder og fingre stærke og sunde ved at træne dem, så det vil vi fortælle dig meget mere om i de kommende afsnit.

slidgigt træning

Hold dine hænder stærke og smidige

Hænderne er et af kroppens vigtigste værktøjer. Derfor er det vigtigt at holde sine hænder stærke og fleksible for at kunne udføre almindelige dagligdags opgaver - den slags vi ofte tager for givet, fordi vi er vant til at have hænder der fungerer. Det kan du gøre ved at træne fleksibiliteten i dine håndled og styrke deres muskler. Hvis du har problemer med at bruge dine hænder, kan det nemlig påvirke dine arme, skuldre og nakke og sætte sig som smerte andre steder i kroppen. Du kan fx træne din hænder og fingre med en stressbold, som du krammer fingrene sammen om.

  • Vil du styrke dit håndled, kan du klemme om bolden i 3 sekunder ad gangen og gentage øvelsen 15-20 gange.
  • Vil du styrke dine fingre, kan du klemme om bolden med tommelfinger og hver af de andre fingre efter tur. gentag 15-20 gange.

Hvis du laver øvelserne regelmæssigt, vil det hjælpe dig med at holde dine hænder smidige og stærke. Brug 15 minutter hver dag på denne træning. Vær opmærksom på smerter og ubehag i fingre, hånd eller håndled, og gå eventuelt til en ergoterapeut eller fysioterapeut for at få lavet et individuelt træningsprogram.

slidgigt træningsboldAnti stress bold, 3 pak - Tryk på foto for mere information

Træning af gigtfingre

Stive fingre om morgenen og stive fingre efter søvn er ofte noget personer med gigt oplever. Når muskler og led er kolde, vil fingrene føles stive og umedgørlige. Har du svært ved at få gang i fingrene om morgenen og har du ømme led og udfordringer med helt almindelige gøremål i din dagligdag? Så prøv at starte dagen op med lidt blid fingertræning. Øvelser og træning af fingre og hænder kan lette og forebygge smerter, gener og ubehag i leddene – også for dig der kun har begyndende og lette gener og besvær.

Fingertræner – et effektivt middel

Du kan træne dine fingre og hænders bevægelighed og styrke med diverse træningsredskaber, som er særligt udviklet til hænder og fingre. Faktisk behøver du ikke meget mere end en simpel stressbold for at styrke mobiliteten i fingre, hænder og håndled. En fingertræner gør det muligt at styrke og træne hver enkelt finger og gør den dermed genial ved genoptræning efter fx en blodprop, hvorimod en håndtræner mere overordnet træner selve hånden og dine gribemuskler. Det er også muligt at lave decideret fingertræning med en håndtræner, dog er øvelserne ikke lige så specifikke som med en fingertræner, der jo er speciallavet til formålet.

fingertræner

Fingertræner - Tryk på foto for mere information.

Fælles for stressbolde, håndtrænere og fingertrænere er, at de er velegnet til personer med gigt i fingrene, til genoptræning efter skader og til en generel styrkelse af hænder og fingre hos folk med mange gentagne, monotone og mekaniske bevægelser i løbet af arbejdsdagen.

Vi har flere gode bud på effektiv fingertræning:

  • Et håndtræner æg af fast, men fleksibel gel. Ægget ligger behageligt i hånden og er velegnet til at styrke muskulaturen og mobiliteten i fingre, hænder og håndled. Ved at kramme fingrene sammen om ægget, forbedres blodcirkulationen markant i hånd og håndled og leder affaldsstoffer og ophobninger væk. Håndtræneren er derfor velegnet til dig med gigt i fingrene eller seneskedehindebetændelse i håndleddet.

håndtræner æg

Håndtræner æg - Tryk på foto for mere information

  • Et håndtræner net er fyldt med huller til fingrene og spændt ud på en fast, rund skive. To farver indikerer forskellig modstand, så du kan lægge ud med skånsom træning og øge modstanden efter behov. Det smarte ved et håndtræner net er, at du kan træne dine led i alle positioner og begge hænder på én gang.

håndtræner

Håndtræner - Tryk på foto for mere information.

  • En Powerball® bruger centrifugalkraften til at træne den komplette muskulatur i fingre, håndled og arme. Ved bare 3 minutters brug om dagen øger du din gribeevne og koordination, forbedrer blodgennemstrømning og kredsløb og forebygger overbelastning samt inflammationstilstande. Brug Powerball® på lav hastighed ved skånsom rehabilitering ved ømhed, smerter og inflammation forårsaget af fx gigt, karpaltunnelsyndrom, tennisalbue, golfalbue og seneskedehindebetændelse.

powerball

Powerball - Tryk på foto for mere information.

Hvad kan man ellers gøre ved stive fingre og gigt i fingrene?

Udover at styrke og træne dine fingre og hænder, så er der en række ting, du kan gøre for at lindre smerter og problemer med gigt i fingrene. Det drejer sig primært om en sund levevis med masser af bevægelse og en fornuftig kostsammensætning:

  • Spis masser af frugt, grøntsager, bælgfrugter, fisk og fuldkorn, så du får alle de nødvendige næringsstoffer. Følg generelt de officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen og forsøg dig også gerne med en anti-inflammatorisk livsstil. Det kan mindske symptomer og eventuel forværring af sygdommen.
  • Hold dig aktiv. Træn din krop stærk, så musklerne kan støtte op om de skadede led. 
  • Massage af fingrene sætter gang i blodcirkulationen og giver dig følelsen tilbage i de stive fingre.
  • Hold dine led varme med et par gigthandsker, som øger blodcirkulationen og varmen i hænderne dag og/eller nat.
  • Krop, sind og smerter hænger sammen. Det kan hjælpe at arbejde med dine følelser og tanker for at mindske dine smerter. Søg professionel hjælp og tal med andre, der lever med kroniske smerter.
  • Let din dagligdag ved at bruge redskaber med et stort greb, så du stadig kan udføre dine hverdagshandlinger.

Har du brug for mere information omkring gigt i fingrene, eller vil du vide mere om vores produkter, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 91 25 21 61 eller sende en mail til kundeservice@hafaro.dk