• Altid gode råd og vejledning
  • Dansk kundeservice på tlf. 91 25 21 61
  • Levering: 1-2 hverdage

Bliv smertefri: Sådan behandler du en hammertå

Sådan behandler du en hammertå

Det er ikke sjovt at have en hammertå. Når du går, skyder smerten op i foden, og tåen krummer opad på en unaturlig facon. Sommetider påvirker det endda adskillige tæer på samme tid. Der er mange tegn på, at hammertå skyldes for småt fodtøj, men sandheden er, at hammertæer stadig er et mysterium i sundhedsverdenen. Så hvad er hammertå egentlig for en lidelse, og hvordan behandler man det?

For at komme problemet med hammertæer til livs er det væsentligt at vide mere om selve tilstanden, symptomerne, og årsagerne til at hammertæer rammer nogle mennesker mere end andre. På den måde er det nemmere at forebygge og behandle hammertå. Så lad os tage et grundigt kig på hammertæer og finde ud af, hvordan du slipper af med smerten og undgår yderligere problemer.

Symptomer på hammertaer

Symptomer på hammertå

Det mest åbenlyse symptom på hammertå er selveste tæerne på din fod. Når man har hammertæer, vil man ofte kunne se, at leddene mellem de små tåknogler er bøjet på en sær facon – lidt som en hammer. Det skyldes en slags fejlstilling i tåen, en såkaldt ubalance, og du mærker det hurtigt, når du træder i skoene og begynder at gå. En hammertå trykker mod skoens materiale og overlæder, hvilket giver smerter og gør huden hård og tyk, både på sålen og storetåen eller andre tæer. Desuden får det ofte tæerne til at støde sammen, så du får mærker imellem dem. Derfor er hammertæer et stort problem i dagligdagen, da det gør ondt i tåspidserne, når man går, og synet af en eller flere krummede tæer påvirker nemt ens selvtillid og velvære. 

Hvorfor får man hammertæer?

Årsagen til at nogle mennesker får hammertæer er stadig lidt af et mysterium, men vi ved, at kvinder er mere tilbøjelige til det end mænd, og at det er mere almindeligt blandt ældre. Hammertå er en tilstand, der kommer snigende. Bid for bid. Den ene dag pløjer vi byen tynd i bittesmå tennissko, den næste humper vi rundt med smertefulde fødder. For faktum er, at for småt fodtøj bidrager til lidelsen – og det samme gør vores alder. Helt unge mennesker kan slippe afsted med mere end os ældre. Derudover spiller længden på vores tæer også en rolle, da folk med lange og mere bøjelige tæer lettere får hammertå. 

Præcis ligesom mange andre lidelser handler det om at spotte faresignalerne tidligt og forebygge dem. Oplever du, at tæerne altid trykker mod skoene, er det måske et tegn på, at du skal have dig nogle bredere og mere rummelige sko, der passer bedre til din fods facon. Måske har du lagt mærke til, at et par af dine tæer er blevet tykkere og anderledes at se på, og så er det måske også en indikator om, at noget er under opsejling. Jo hurtigere du opdager en hammertå, desto bedre. 

tegn på hammertaer

Nogle tæer er mere udsatte end andre

Tæernes placering, tykkelse og længde har indflydelse på, hvor sandsynligt det er, at de bliver til smertefulde hammertæer. Tåen ved siden af storetåen er mest udsat, fordi den tit bliver presset og klemt – men tilstanden ses også på tredje og fjerde tå. Har man i forvejen skæve tæer øges risikoen, især hvis man er oppe i årene. Derfor er det en god idé at holde øje med tæerne, når du er i bad. Sunde fødder gør en kæmpe forskel i vores hverdag, både i forhold til mental velvære og fysisk aktivitet. Hvis du ved, at du har et par tæer, der er særligt udsatte, eller måske har en spøjs form, er det om at strække ud i tæerne ofte, undgå spidse, smalle sko og beskytte dem så godt du kan. 

Ud over de praktiske forholdsregler nævnt ovenfor, er der andre mere velfærdsfokuserede aktiviteter, du kan kaste dig over. For selvom de ikke fikser en slem hammertå, er det almen kendt, at stress og uro i kroppen gør os sårbare over for infektioner, hvilket betyder, at hård hud eller et sår, du har haft siddende på foden, med stor sandsynlighed blusser op, når du har det svært. Derfor er det vigtigt at fokusere på det fysiske såvel som det psykiske. Meditation er et godt redskab. Eller yoga. Der er mange måder at komme de tyngende tanker til livs på, ligesom der er mange måder at kurere en hammertå på.

undgå hammertæer

Sådan undgår du hammertæer

Desværre findes der ingen garantier mod hammertæer, men der er mange forholdsregler, du kan tage, for at reducere chancen for at få dem. En af de vigtigste er dit valg af fodtøj. Vi ved nemlig, at der er en sammenhæng mellem dårlige sko, der er for små og trykker og maser dine tæer, og udvikling af hammertæer. Sørg for at du køber fodtøj, der passer i både bredde og vidde, så du ikke belaster dine fødder, hver gang du er ude at gå. Brug heller ikke sko der er for løse, så du krummer tæerne for at trække dem med dig. Et andet godt råd er at anskaffe dig aflastende indlæg til dine sko særligt beregnet til lindring af hammertæer, især hvis du let får smerter, samt at pleje dine fødder regelmæssigt for at mindske risikoen for sår og betændelse. Vær også opmærksom på hård hud på hælen og storetåen.

Dit fodtøj er nøglen til en sund fod

Som du kan se er dit skovalg af enorm betydning for dine fødder. For selvom du kan slippe afsted med at gå rundt i ubehagelige sko, når du er ung, ændrer det sig, når du bliver ældre. Pludselig mærker du de mange års slid. Smerter i tæerne. Dårlig gang. Derfor handler det om at træffe de rigtige valg, når du shopper efter nyt fodtøj. Fremfor at gå efter det billigste eller flotteste fodtøj, bør du vælge det, der giver dig den bedste komfort, og passer bedst til dit individuelle behov. 

Løber du flere kilometer hver uge, og har du tilmed skæve tæer, der tit giver problemer, duer det ikke at du køber almindelige løbesko. Her kan det godt betale sig at udføre grundigt research og forhøre sig hos sundhedsfaglige eksperter. Er du en rutineret vandrer, som elsker at tage på ferie i bjergene og gå flere kilometer om dagen, er dine sko også af vigtig betydning. Jo mere du går, og jo dårligere fodtøjet er, desto større er dine chancer nemlig for at udvikle hammertæer. Heldigvis er der hjælp at hente. Der findes nemlig butikker, der specialiserer sig i at producere fodtøj til folk med tilbøjelighed til hammertæer, ligesom du også finder butikker henvendt til vandrere, sportsfolk, m.m.  

Hammertå øvelser du kan lave derhjemme

Hvis du er blevet diagnosticeret med hammertæer af lægen, eller bare gerne vil forebygge, hvad der kunne se ud som spirende hammertæer, kommer du langt med øvelser og det bedste er, at du sagtens kan lave dem derhjemme. Jo hyppigere du gør det, desto bedre. Bare sørg for, at du lytter til kroppen og ikke anstrenger dig mere, end kroppen ønsker. Nedenfor har vi samlet et par af de vigtigste hammertå øvelser. 

  • Spred tæerne og bevæg dem så meget, som du kan. Brug eventuelt hænderne for at hjælpe dem lidt på vej, men vær ikke for hårdhændet. Er øvelsen for svær, kan du bruge et par tåsokker med tåskillere eller en særlig tåstrækker af gel.
  • Placer tommelfingeren over det krogede led (din hammertå) og pres den forsigtigt nedad, mens du med de andre fingre prøver at presse resten af tåen opad. Formålet er at løsne hvert led. 

Dette er blot et kort udpluk af øvelser til hammertå, for der findes masser af fodgymnastik, som er godt for fødderne. Afprøv en række forskellige øvelser for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig og dine fødder, så det bliver en sjov måde at behandle en irriterende lidelse på.  

Operationer for hammertå

Desværre er nogle hammertæer så smertefulde, at øvelserne er umulige at lave. Derfor kan en operation være nødvendig. Har du ikke mulighed for at behandle dine hammertæer derhjemme, eller bliver de ved med at vende tilbage og skabe problemer, skal du tale med sundhedsfagligt professionelle, såsom egen læge eller en statsautoriseret fodterapeut. Ellers risikerer du, at problemet bliver værre. Når de undersøger din fod, tager de stilling til, om en operation er nødvendig. Selvom det lyder skræmmende, er det ofte et meget lille indgreb og udsigten til at være smertefri bagefter, er for de fleste det hele værd. Tænk engang at kunne vandre rundt i naturen uden smerter i fødderne, eller slentre afsted langs stranden på en sommerdag? Der er mange gode grunde til at få dine hammertæer behandlet.

 

Fordele ved at lave fodøvelser

Uanset om du lider af hammertæer eller ej, er fodøvelser godt for dit helbred. For ligesom musklerne i resten af kroppen skal trænes og vedligeholdes, skal fødderne det også. Tænk på det som daglig gymnastik og brug særlige træningsredskaber til fødderne. Fleksible og smidige fødder påvirker nemlig resten af kroppen. Det giver god energi, forebygger skader og giver dig bedre balance. Uanset om du er ung eller gammel, kan det derfor betale sig at introducere hammertå øvelser i din hverdag, så du styrker blodomløbet, der er nøglen til en sundere krop. Ingen gider at døje med tilbagevendende fysiske gener, men hvis du aldrig træner eller laver øvelser for at blive mere smidig i leddene, øger du chancen for at udvikle hammertæer og andre helbredsmæssige fodlidelser. Når alt kommer til alt, er fødderne en vigtig del af kroppen, da de fungerer som selve fundamentet og hjælper os med at være i bevægelse. 

Så tag skoene af og kom i gang med øvelserne. 

Har du spørgsmål til artiklen eller nogle af de produkter, som er nævnt, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 91 25 21 61 eller skrive en mail til kundeservice@hafaro.dk