• Altid gode råd og vejledning
  • Dansk kundeservice på tlf. 91 25 21 61
  • Levering: 1-2 hverdage

Nemme balance øvelser du kan lave derhjemme

Føler du dig sommetider svimmel og ude af balance? 

Det kan føles rigtig ubehageligt at gå og være svimmel stort set konstant. Svimmelhed og manglende balance kan skyldes en virus på balancenerven, som sidder inde i øret. Selvom denne type virus ikke direkte kan behandles med medicin, så kan man sagtens lave nogle øvelser, der styrker balanceevnen.

Der kan være flere forskellige grunde til, at man føler sig svimmel eller pludselig har en dårlig balance. Derfor er det vigtigt, at man i første omgang tager kontakt til egen læge og undgår at diagnosticere sig selv. Det er nødvendigt at vide, hvad den underliggende årsag er, så din læge kan ordinere en specifik behandling eller råde dig til, hvad du kan gøre, hvis ikke årsagen er til at behandle.

De symptomer, der er følge af en virus på balancenerven, kan mindskes med medicin, men selve virussen kan ikke kureres. I sådan et tilfælde vil det være immunforsvaret, der tager over og skubber virussen ud af kroppens system. Man kan være så heldig at svimmelheden går væk af sig selv efter nogle få dage, men i nogle tilfælde kan det også tage flere uger eller endda måneder.

Selvom en virus på balancenerven ikke er til at kurere, så kan man stadig styrke sin balance ved hjælp af balanceøvelser. Man kan for eksempel bruge en balancebold, -pude eller -bræt til at styrke og forbedre sin balance. Det kan tage lidt tid at styrke balancesansen, og det kan endda føles som om svimmelheden forværres, når man påbegynder en øvelse, men hold ud for balance øvelser er den direkte vej til at (genop)træne balancen og de kan nemt laves derhjemme. 

Sådan mindsker du symptomerne ved virus på balancenerven

En virus på balancenerven kan, i samråd med egen læge, lindres ved hjælp af kvalmestillende medicin eller søsygepiller. Balancenerven sidder i det indre øre og man ved ikke, hvorfor en virus opstår på denne nerve, men en anden infektion i luftvejene kan eventuelt spille en rolle i dannelsen af virus på balancenerven. 

Det er utrolig ubehageligt at føle sig svimmel af kvalme i længere tid ad gangen og det kan nemt mindske livsglæden og forringe livskvaliteten. Mens du venter på, at immunforsvaret skiller sig af med den irriterende virus i det indre øre, kan du forsøge dig med nogle øvelser derhjemme, som træner din balance. 

Man kan sagtens lave (genop)træningsøvelser uden brug af specifikt udstyr. Et eksempel på en øvelse er, at du fikserer blikket på et fast punkt cirka 2 meter væk, i en højde hvor du kigger ligeud. Når du fastholder blikket på punktet, skal du langsomt dreje hovedet fra side til side i 15 sekunder. Derefter fikserer du igen blikket på punktet, mens du bøjer hovedet bagud og fremad – igen i cirka 15 sekunder. Bliver du utilpas, når du laver øvelsen, bør du stoppe. 

Har du et balancebræt, en balancepude eller en balancebold, så træn din balance med dem, det er nemlig tre rigtig gode bud på redskaber der effektivt hjælper med at genoptræne eller vedligeholde din balance.

Brug et balancebræt til genoptræning

Det er ikke kun en virus på balancenerven, der kan være årsag til, at balanceevnen forringes. Det kan også være aldersbetinget, hvorfor der er god grund til at træne balancen, uanset om man har en virus eller ej. Både private og professionelle inden for det sundhedsfaglige felt benytter sig af øvelser på balancebræt, da det er en skånsom og blid måde at genoptræde både balance og muskulatur på. 

Balancebrættet er simpelt at forstå og simpelt at bruge. Det fylder heller ikke meget mere end, at man kan gemme det væk under sofaen eller mellem reol og væg. Både voksne og børn kan bruge et balancebræt til at forbedre motorikken og balancen. Det kan godt være svært at finde balance på brættet i starten, men med lidt øvelse, tålmodighed og nogle få gentagelser skulle man gerne opleve, at det bliver nemmere med tiden. 

Helt enkelt træder man op på balancebrættet, mens man placerer en fod i hver side af det runde bræt. Herefter kan man forsøge at køre kanten rundt mod gulvet, men uden at den egentlig rammer gulvet. Til at starte med vil man ofte komme til at ramme gulvet, men med gentagende træning bliver man bedre til at bevare afstanden mellm brættets kant og underlaget. Hvis du føler dig for svimmel og er nervøs for, at du falder, kan du tage fat i noget, mens du laver øvelsen og stille og roligt arbejde dig væk fra dit holdepunkt, indtil du har hænderne fri og kan stå på brættet ved hjælp af din egen balance.

En balancepude styrker din koordinationsevne

Redskaber som et balancebræt og en balancepude er med til at styrke balancen, ved at du aktiverer de små muskler i kroppen. Når du er blevet bedre til at holde balancen og synes, at du har brug for en udfordring, kan du kombinere de forskellige redskaber, så du hele tiden udfordrer dig selv. I starten kan det dog bedst betale sig, at du holder dig til et enkelt redskab, så du ikke mister motivationen. 

En balancepude er en blid måde at træne koordination og balance på og bliver blandt andet brugt af folk med gigt. Går du rundt med smerter i kroppen, er det en god idé at tale med egen læge eller fysioterapeut, inden du påbegynder øvelserne, så du ikke forværrer visse tilstande. Det er desuden vigtigt at du beskytter dine led. 

Man kan bruge balancepuden siddende eller stående og man kan sagtens bruge den dagligt for at styrke sin balance og sine muskler. Et eksempel på en øvelse er, at du placerer sig på puden med let bøjede knæ og en smule afstand mellem fødderne. Når du har fundet balancen i denne stilling, bøjer du i hofter og knæ samtidig med, at du holder ryggen ret. Når du har bøjet knæet, så meget du kan, holder du stillingen i nogle sekunder og gentager derefter øvelsen. Dette træner både balancen og kroppens centrale muskulatur - også kaldet core.

Hvis man gerne vil bruge balancepuden, når man er stillesiddende, så kan man i stedet bruge den som siddepude. Mange balancepuder har en god størrelse, som gør, at de passer fint på en stol. Her træner man ikke balancen direkte, men dine siddebevægelser bliver dynamiske og du vil opleve, at du er nødt til at bruge dine core-muskler for at holde overkroppen stabil – og disse muskler er vigtige at aktivere, når du ønsker at forbedre din balance.

Øvelser til balancebold

Balancebolde findes i forskellige varianter og kan bruges på forskellige måder for at opnå en bedre balance. Der findes store balancebolde, man kan sidde og udføre forskellige balance øvelser på, for både at styrke balanceevnen og musklerne. På en stor træningsbold kan du lave en øvelse, hvor du sætter dig på bolden, finder balancen og løfter en fod ad gangen og sænker den igen, inden du gentager øvelsen med den anden fod. Denne øvelse aktiverer mavemusklerne, altså core, og hjælper derved med at holde og forbedre balancen. 

Der findes også halve balancebolde, som har en flad side. De kan bruges til forskellige formål, hvor du både styrke balancen ved hjælp af balanceøvelser og styrketræner samtidig.

Du kan for eksempel placere den flade side på gulvet og lægge dig med ryggen hvilende på boldens runde side, mens du laver almindelige mavebøjninger. Du kan også vende dig rundt og placere håndfladerne på boldens runding, mens du laver armstrækninger eller push ups, som de også kaldes. Armstrækninger er – udover at styrke muskulaturen i armene – også geniale til at styrke mavemusklerne, som er så vigtige for balancen. du kan endda også vende den flade side opad og placere boldens runding mod gulvet, hvorefter du tager fat i kanten og laver de konditrænende mountain climbers. 

Ligesom med balancepuden og balancebrættet, så kan man også bruge en lille balancebold til stående øvelser. Har du meget nedsat balance, kan det være en god øvelse i sig selv blot at holde balancen på to fødder, imens man står på bolden. Hvis man føler sig godt tilpas her, kan man løfte den ene fod og forsøge at holde balance på den anden fod. 

Med begge fødder plantet solidt på bolden, kan man også som på balancepuden give sig til at lave squats. Udover at de er med til at forbedre balancen, er de også med til at styrke musklerne i benene. Med fødderne på bolden, skal man blot bøje en smule i både knæ og hofter og forsøge at komme så langt ned, man kan – eller ned til 90 grader – og derefter rejse sig op igen. Gentag øvelsen nogle gange og hold en pause, inden du tager en runde til. 

Der kan være mange grunde til, at du oplever en forringet balanceevne. Det kan ske pludseligt, men det kan også ske over tid, og det er som sagt vigtigt, at du taler med læge om det, så I sammen kan finde årsagen. Herefter kan du give dig til at træne din balance og styrke den igen ved hjælp af forskellige metoder, balanceøvelser og redskaber. 

Her kan du finde alle vores produkter til balancetræning. Har du brug for hjælp eller vejledning til, hvordan du forbedrer din balance, er du velkommen til at kontakte os. Ring på tlf. 91 25 21 61 eller skriv en mail til kundeservice@hafaro.dk