• Altid gode råd og vejledning
  • Dansk kundeservice på tlf. 91 25 21 61
  • Levering: 1-2 hverdage

10 gode grunde til at bruge en sofacykel

Har du balanceproblemer og behov for at sidde ned og træne dine muskler? Er du igang med et genoptræningsforløb og har du brug for træning med lav belastning? Så kan en sofacykel være den perfekte løsning. Sofacykler er nemlig designet til dig, der ønsker at udøve skånsom til moderat træning i trygge omgivelser i dit eget hjem. En sofacykel giver dig nemlig mulighed for at træne musklerne i ben og arme og styrke hele kredsløbet på en skånsom måde. I denne artikel vil vi belyse fordelene ved at bruge en sofacykel til genoptræning og almindelig hverdagstræning.

Sofacykel eller pedaltræner?

Så hvad er en sofacykel egentlig? Det er for det første et lidt spøjst ord, der får de fleste til at trække på smilebåndet. Men selvom det lyder som noget fra en joke eller en strofe fra en sang, så er en sofacykel – eller pedaltræner, som den også hedder – en fantastisk opfindelse. En pedaltræner giver dig nemlig mulighed for at træne musklerne i ben eller arme på en skånsom måde, lige når det passer dig. Pedaltræneren har fået tilnavnet sofacykel, fordi du kan sidde behageligt og tilbagelænet i din sofa og træne hele dit kredsløb. I daglig tale kalder man den begge dele.

Synes du også, at ideen om at komme i form hjemme i sofaen lyder pænt tillokkende? Så læs med her, hvor vi giver dig en masse gode grunde til at bruge en sofacykel til genoptræning eller daglig træning:

En sofacykel er et perfekt hjælpemiddel til rehabilitering

En sofacykel er det perfekte rehabiliteringsudstyr og kan bruges af alle, der har brug for at sidde ned under træningen. Pedaltræneren er opfundet så personer, der har behov for skånetræning i en periode på grund af en skade eller lav fysisk formåen, også kan få brugt musklerne og sætte gang i blodomløbet. Cykelbevægelserne hjælper med at smøre leddene i knæene, anklerne, albuer og håndled. 

En sofacykel er både en armcykel og en bentræner

En sofacykel er alsidig, da du kan bruge den til at træne både dine arme og dine ben. Sæt dig i sofaen og træn benene, mens du nyder en god film. Når benene er arbejdet godt igennem, kan du tage en tur med armene. Så sætter du dig ved spisebordet og placerer pedaltræneren foran dig og indstiller belastningen, så den passer til muskelkraften i dine arme og overkrop.

Genoptræning til dig med lav muskelkraft og balanceproblemer

En sofacykel er god, hvis du har besvær med at stå op i længere tid ad gangen, når du skal træne. Hele pointen med en sofacykel er, at du skal sidde ned, mens du træner. Det er en perfekt løsning for folk med nedsat balanceevne eller lav muskelstyrke, som har svært ved at holde kroppen oprejst i længere tid - udfordringer der også naturligt kommer med alderen.

Brug en sofacykel til rehabilitering

Du kan bruge en sofacykel til rehabilitering efter en skade, indlæggelse på sygehus eller anden længerevarende sengeliggende periode. Sofacykler har forskellige modstandsindstillinger typisk fra meget lav til meget høj modstand. I forbindelse med genoptræning kan du starte med den laveste indstilling og gradvist øge den, i takt med at din krop bliver stærkere. Hvis du derimod er stærk i forvejen, men ønsker at træne siddende i et stykke tid på grund af skade eller sygdom, kan du vælge højere modstandsniveauer, så din træning er intens nok til muskelopbygning eller udholdenhedsforbedring.

God til kredsløbstræning

På trods af det mageligt klingende navn er en sofacykel også god til at træne kredsløbet. Du får mulighed for at skifte mellem et bredt udvalg af træningsprogrammer ved at indstille intensiteten. Nogle sofacykler tilbyder forprogrammerede træningsmuligheder (f.eks. intervaltræning). Andre har indbyggede computere, der giver brugerne mulighed for at tilpasse deres egne træningsprofiler og følge deres fremskridt over tid via kalorietællere, pulsmåler og meget mere. Det giver dig masser af variation og motivation til at blive ved med at bruge sofacyklen.

Skånsom træning, hvis du er ude af form 

Uanset din nuværende form kan du nu og her begynde at træne på en sofacykel. Modstanden kan øges eller sænkes efter individuelle behov, så du altid føler dig udfordret, men aldrig overanstrengt. Sofacyklen styrker kroppens kardiovaskulære system, øger blodcirkulationen, toner musklerne og styrker leddene. Du vil derfor hurtigt mærke resultater, hvis du bruger sofacyklen regelmæssigt!

Brug en pedaltræner til at forbedre blodcirkulationen

Som gangbesværet kan det være svært at få rørt sig i det daglige. Men det er vigtigt ikke at sidde stille i alt for mange timer om dagen. Forskning viser, at en stillesiddende adfærd har alt for mange negative konsekvenser for helbredet, især for blodomløbet. Selvom du er gangbesværet, kan du stadig bruge en pedaltræner og på den måde øge din blodcirkulation - især hvis du bruger den regelmæssigt. Det skyldes, at regelmæssig motion hjælper med at holde dine arterier sunde og forhindre, at kolesterol ophobes i dem. Forbedret blodcirkulation betyder, at din krop hurtigere får den ilt og de næringsstoffer, den har brug for, og at giftstoffer og affaldsstoffer også fjernes bedre. Du vil føle dig bedre tilpas hele vejen rundt, når din blodcirkulation er forbedret.

En sofacykel er pladsbesparende i forhold til en kondicykel

Skal man vælge en sofacykel eller en kondicykel til træningen derhjemme? Hvis du ikke har så meget plads, så har en sofacykel den store fordel, at den ikke fylder særlig meget og ofte også kan slås sammen. En kondicykel er en stationær cykel, som du sidder på og træder i pedalerne, ligesom når du kører på en almindelig cykel. Det betyder også, at den fylder næsten lige så meget som en rigtig cykel og er tung at flytte rundt på. En pedaltræner derimod er så tilpas lille, at den kan stå på et bord, mens du træner armene eller på gulvet foran lænestolen, mens du træner ben. Når du er færdig, kan den pakkes væk i et skab eller skubbes ind under sofaen. En pedaltræner vejer sjældent over 5 kg.

Sofacykler er meget støjsvage 

I modsætning til andre typer træningsudstyr som løbebånd eller kondicykler er en sofacykel forholdsvis støjsvag og derfor ideel, hvis du gerne vil se tv eller lytte til musik, mens du træner. Find en behagelig siddestilling at træne i og nyd, at du gør noget godt for dig selv og kroppens generelle sundhed. 

En pedaltræner er overkommelig rent økonomisk

Du behøver ikke at bruge mange penge på en pedaltræner eller sofacykel. De er relativt overkommelige i pris sammenlignet med andre typer træningsudstyr. Sofacykler fås selvfølgelig i flere prisklasser og kan ofte fås fra 299 kroner. En elektrisk pedaltræner er naturligvis lidt dyrere, men stadig overkommelig i pris. Her kan du se vores udvalg af pedaltrænere i flere prisklasser

Elektrisk pedaltræner til passiv træning 

En elektrisk pedaltræner til passiv træning hjælper personer med nedsat fysisk formåen til at få gang i blodomløbet. Denne særlige type pedaltræner er udviklet til personer, der er meget begrænset i deres fysik og ikke har kræfter til selv at træde pedalerne. Maskinen gør i princippet al arbejdet for dig, uden at det kræver nævneværdig fysisk anstrengelse eller muskelkraft.

Men hvorfor så bruge den, tænker du? Svaret er, at meget stillesiddende og inaktive mennesker har behov for at holde blodcirkulationen i benene i gang. Det er sundt for kroppens generelle velbefindende og er med til at forebygge hævede ben og fødder. Pedaltræneren kan bruges som genoptræning efter fx et slagtilfælde, hofteoperationer, skader på bevægeapparatet eller til personer med meget nedsat balanceevne. Den elektriske pedaltræner til passiv træning er meget nem at bruge og kan anvendes, mens du ser tv eller læser.    

Ovenstående er nogle af de vigtigste grunde til og største fordele ved at bruge en sofacykel. Uanset om du genoptræner efter en skade eller bare leder efter en nem måde at tilføje lidt ekstra motion i din hverdag, er en sofacykel det perfekte valg. Hvorfor ikke komme i gang allerede i dag?   

3 tips til dig, der træner med en sofacykel

En sofacykel kan være en effektiv måde at vedligeholde sin kondition på – derhjemme. Her er 3 tips til at få det bedste ud af din træning:

  • Placer sofacyklen på et skridsikkert underlag, så den ikke bevæger sig eller skrider frem, når du træder i pedalerne.
  • Placer dine fødder godt i pedalerne og brug evt. et par sko med gummisåler, så du har bedre kontrol.
  • Vælg en sofacykel, der er nem at klappe sammen, så du også kan holde formen vedlige, når du er på ferie eller familiebesøg.

Hos Hafaro har vi flere former for pedaltrænere og har du brug for gode råd eller vejledning omkring produkterne, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 91 25 21 61 eller skrive en mail til kundeservice@hafaro.dk