slidte sko

6 enkle råd

Hvis du også har prøvet at komme hjem med nyindkøbte sko, der klemte om tæerne, gnavede i hælen eller var stive som et bræt, så læs med her. For ikke alt fodtøj passer til alle fødder, og faktisk kan det forkerte fodtøj gøre mere skade end gavn. Derfor giver vi dig her 6 enkle råd, inden du køber nye sko:

 

  • Størrelsen på dine fødder varierer fra morgen til aften, da fødderne hæver lidt i løbet af dagen. Det kan derfor være en god idé, at købe sko sidst på eftermiddagen.

 

  • Hver gang du træder ned, lægger din vægt pres på dine fødder. Det betyder, at fødderne bliver en smule længere, når du går, end når du står. Vælg en sko der er 1 cm. længere end din længste tå, så der er plads nok til, at foden kan udvide sig, når du er i bevægelse. Gå en lille runde i butikken, når du prøver sko.

 

  • Er du på udkig efter lukkede sko og støvler, bør du så vidt muligt vælge sko med aftagelig indersål, da det giver nogle flere muligheder. For det første kan du inden køb tage den ud og placere din fod på den, så du tydeligt kan se, om foden holder sig inden for sålens omkreds. Desuden kan du efter køb skifte den ud med andre såler, der f.eks. har en bedre stødabsorbering, giver dig en god svangstøtte eller en bedre åndbarhed.

 

  • Storetåen er ofte højere end de andre tæer, så både negl og tå kan let blive presset. Lav en lille vippeøvelse med tåen, så du sikrer dig, at den ikke bliver klemt under skoens overlæder.

 

  • Fodtøj med en fast, stabil hælkappe er bedst for fødderne. På den måde bevæger fod og sko sig med hinanden som en samlet enhed og skoen yder optimal støtte omkring din fod. Sko uden hælkappe yder langt fra den samme støtte og klaprer ofte mod hælen, hvilket kan give hård hud og ømme hæle.

 

  • Er du på udkig efter sandaler, bør du så vidt muligt vælge en model med et effektivt lukkesystem af remme der holder fast på hele din fod, når du er i bevægelse.

 

Hvornår er det tid til at udskifte de gamle sko?

Fødderne bærer dagligt på hele din vægt, og når du er sportslig aktiv belastes de op til ti gange mere, derfor har du som minimum brug for optimal støtte og stødabsorbering i de sko, du bruger allermest. Kig alle dine sko efter i sømmene et par gange om året. Sko slides forskelligt, alt efter hvor god kvaliteten er, hvor ofte vi bruger dem samt hvilket trædemønster vi har. Slidte og udtrådte sko gør ikke noget godt for dine fødder, uanset hvor glad du er for dem, og bør straks smides ud.

Dine sko sladrer om dit trædemønster og aktivitetsmønster under sålen. Ved at tage et grundigt kig under skoene, vil du ofte kunne se, om det er tid at skifte dem ud. Mange sko har et særligt sålmønster, der langsomt slides af, der hvor din fod belastes mest. I takt med slitagen bliver skoen mere ujævn, og du opnår ikke længere den støtte og stabilitet, den gav som udgangspunkt. En ujævn sko kan ændre dit trædemønster og da fødderne fungerer som platform for kroppen, kan det give småskavanker andre steder i kroppen, når fødderne ikke står stabilt.

Kvalitetssko, der holder gennem flere sæsoner, kan optimeres med en ny indersål, hvis stødabsorberingen er forsvundet - dem finder du ved at klikke her

6 enkle råd før du køber nye sko